Tuesday, March 26, 2019

Khasiat Biji Avokado Merawat Penyakit Berbahaya


Sejenis ekstrak daripada biji buah avokado didapati mampu mengurangkan bengkak dan mempunyai potensi rawatan untuk gejala penyakit jantung, kanser, artritis dan pelbagai penyakit yang menyebabkan keradangan kronik.

Khasiat Biji Avokado

Seorang penyelidik sains pemakanan Universiti Pennsylvania State, Joshua Lambert menemui potensi perubatan biji avokado itu selepas 10 tahun mengkaji ekstrak tersebut sebagai pewarna makanan.

“Jika kami dapat memberi nilai pulangan kepada penanam dan pengilang avokado, biji buah tersebut tidak akan dibuang begitu sahaja seperti sekarang,” katanya dalam satu laporan terbitan jurnal Advances In Food Technology and Nutritional Sciences.

Pasukan penyelidik diketuai Lambert sebelum ini menguji tindak balas imuniti badan dan penyakit yang menyebabkan keradangan kronik menggunakan ekstrak itu di makmal.

Mereka merancang untuk mengadakan ujian ke atas haiwan sebelum ia boleh dikomersialkan demi manfaat manusia.

Lambert merasakan penemuan itu sungguh memberangsangkan kerana kebanyakan kajian bahan bioaktif sedia ada bertumpu kepada pasaran koko dan teh hijau sedangkan biji avokado dianggap tidak berharga.

Pasukannya juga telah memohon paten hak cipta untuk ekstrak baharu itu pada 2016.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon