Saturday, December 28, 2019

Dong Jiao Zong Rasis Dan Membenci Islam?


Menurut Tun Mahathir, Dong Zong tidak pernah berkata apa-apa yang baik tentang kaum lain di Malaysia meskipun negara ini berbilang kaum dan hanya membangkitkan isu berkaitan masyarakat Cina sahaja.

Dong Jiao Zong Haram

Dong Zong hanya bercakap tentang pendidikan masyarakat Cina. Bahkan semasa usul untuk mewujudkan Sekolah Wawasan untuk menyatukan rakyat, mereka menolak.

Dong Zong juga membantah apabila cadangan penubuhan Sekolah Wawasan yang bertujuan menyatukan rakyat.

Dong Zong membantah kerana ia mungkin membuat kanak-kanak Melayu bercampur dengan kanak-kanak Cina. Itu pemikiran yang sangat rasis.

Apa salahnya kalau orang Melayu dan Cina dan kaum lain pergi ke sekolah bersama-sama?

Begitupun, menurut Dong Zong, kaum yang berlainan tidak boleh berada berdekatan antara satu sama lain.

Disebabkan pemikiran sebegitu, Dong Zong secara jelas adalah sebuah pertubuhan yang rasis kerana menumpukan kepada mempertahankan komunitinya sahaja.

Dong Zong juga salah apabila mendakwa tindakan kerajaan memperkenalkan tulisan jawi di sekolah sebagai satu bentuk gerakan Islamisasi.

Dong Zong juga tidak betul apabila mendakwa pembelajaran tulisan khat bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia Tahun 4 di Sekolah Cina dan Tamil bermula 2020 sebagai permulaan Islamisasi.

Setuju Bersyarat

Kumpulan pendidikan Cina, Dong Zong dan Jiao Zong akhirnya menyokong rancangan memperkenalkan pengenalan seni tulisan Jawi atau khat Jawi dalam mata pelajaran bahasa Melayu Tahun 4 di sekolah-sekolah aliran tahun depan.

Keputusan itu dicapai secara konsensus dalam pertemuan melibatkan Dong Zong, Jiao Zong dan 10 NGO lain termasuk kumpulan pendidikan Tamil, bersama kementerian pendidikan.

Mereka bersetuju pengenalan kepada seni warisan bahasa Melayu itu diperkenalkan di sekolah aliran tetapi tidak bersetuju jika murid-murid diwajibkan belajar Jawi.

Kedua, pertubuhan rasis ini juga bersetuju apabila khat diperkenalkan kepada murid-murid pada tahun depan, mereka tidak akan diuji.

Mengapa Dong Zong, Jiao Zong Belum Diharamkan?

Dua pemuka Cina sudah bersuara mendesak kerajaan mengharamkan Dong Zong dan Jiao Zong.

Seorang daripadanya, Firdaus Wong Wai Hung, menulis: "Mungkin sudah tiba masanya kerajaan mengharamkan Dong Jiao Zong yang rasis ini sebelum keadaan menjadi lebih parah."

Seorang lagi, Mohd Ridhuan Tee Abdullah, pula menulis: "Saya merayu kepada PM supaya segera mengharamkan Dong Zong, Jiao Zong dan Dong Jiao Zong yang sangat rasis sebelum sesuatu bencana kaum berlaku kepada negara tercinta ini."

Seorang pemuka Cina lain, Dr Ang Ming Chee, malah pernah menanyakan soalan dalam tesis PhD beliau dari National University of Singapore mengapa Kerajaan Malaysia hingga kini belum mengharamkan Jiao Zong dan Dong Zong.

Saya juga ingin mengulangi soalan Dr Ang Ming Chee: "Mengapa Kerajaan Malaysia hingga kini belum mengambil apa-apa langkah untuk mengharamkan Jiao Zong dan Dong Zong tatkala Perdana Menterinya sendiri sudah bersuara?"

Dua hari berturut-turut, iaitu pada 12 dan 13 Ogos 2019, Tun Dr Mahathir Mohamad menyelar keras Dong Zong dengan menyifatkannya sebagai rasis.

Bila ditanya apakah apa yang dilakukan oleh Dong Zong melanggar undang-undang, Tun Dr Mahathir berkata, “jika ia terus menghasut rakyat untuk bergaduh sesama sendiri sudah tentu ia melanggar undang-undang."

Bila ditanya apakah beliau berpendapat Dong Zong perlu diharamkan, Tun Dr Mahathir berkata ia bergantung kepada keputusan pihak berkuasa seperti pihak polis.

Tun Mahathir pernah memberi amaran bahawa Kongres Pertubuhan China anjuran Dong Jiao Zong akan mendatangkan huru-hara dan ketidakstabilan (chaos and instability).

Peliknya, mengapa pihak berkuasa seperti pihak polis dan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan belum kedengaran melakukan siasatan dan bertindak ke atas Dong Zong dan Jiao Zong.

Paling jelas adalah kuasa Pendaftar Pertubuhan untuk membatalkan pendaftaran mana-mana pertubuhan di bawah Seksyen 13 (1) (b) dan (c) Akta Pertubuhan 1966, iaitu:

Seksyen 13 (1) (b): Atas perintah yang dibuat oleh Menteri di bawah Seksyen 5.

Seksyen 13 (1) (c) (ii): Bahawa pertubuhan itu mungkin digunakan bagi maksud-maksud yang menyalahi undang-undang atau bagi maksud-maksud yang memudaratkan atau yang bertentangan dengan keamanan, kebajikan, ketenteraman atau akhlak di dalam Persekutuan.

Seksyen 13 (1) (c) (ii): Bahawa pertubuhan itu adalah berusaha hendak mencapai tujuan-tujuan lain daripada tujuan-tujuan yang ia didaftarkan.

Paling mudah adalah perintah Menteri di bawah Seksyen 5 (1) Akta Pertubuhan 1966: “Maka adalah sah di sisi undang-undang bagi Menteri, menurut budi bicaranya yang mutlak, mengisytiharkan sebagai menyalahi undang-undang mana-mana pertubuhan yang pada pendapatnya adalah atau sedang digunakan bagi maksud yang memudaratkan atau yang bertentangan dengan kepentingan keselamatan Persekutuan, ketenteraman awam atau akhlak.”

Sangat terang dan nyata, seperti disebut oleh Tun Mahathir sendiri, bahawa apa yang dibuat oleh Dong Zong dan Jiao Zong adalah memudaratkan dan bertentangan dengan kepentingan keselamatan Persekutuan dan ketenteraman awam.

Sangat terang dan nyata juga bahawa apa yang dibuat oleh Dong Zong dan Jiao Zong adalah bercanggah dengan tujuan-tujuan yang ia didaftarkan, termasuk kononnya ia bertujuan untuk "memupuk keharmonian dan perpaduan antara kaum."

Apa lagi yang mahu ditunggu? Takkanlah mahu ditunggu Melayu mengamuk lagi?

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

1 comment

  1. Tubuhkan saja Sekolah Wawasan- Idea Dr.Mahathir ATAU jadikan semua sekolah HANYA Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Menengah Kebangsaan SAHAJA ! TANPA SJK ! Selepas itu baru bincang tentang PERPADUAN !

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon