Tuesday, November 05, 2019

Ubahsuai 'Basikal Lajak' Punca Berbahaya Ditunggang


Basikal lajak yang menjadi kegilaan segelintir kanak-kanak dan remaja amat mudah diperoleh di kedai basikal yang biasanya dilengkapi ciri-ciri keselamatan, tetapi yang membahayakan dan menyalahi undang-undang ialah apabila ia diubah suai atau dihasilkan sendiri.

Kontroversi Basikal Lajak

Pengubahsuaian yang biasa dilakukan ialah menanggalkan brek, merendahkan tempat duduk dan memotong sepit udang sekali gus boleh membahayakan penunggangnya, lebih-lebih lagi ketika menuruni bukit.

Semua basikal termasuk basikal lajak sama ada yang diimport atau dibuat mengikut tempahan sebenarnya dilengkapi ciri keselamatan itu sebelum ia dijual kepada pelanggan, sama seperti basikal biasa, namun golongan remaja mengubahsuainya dan membuang fungsi brek menjadikan ia sangat berbahaya untuk ditunggang.

Antara nikmat yang mereka kecapi dengan basikal lajak adalah aktiviti perlumbaan menuruni bukit dengan mematikan sistem brek untuk mengurangkan beban agar lebih laju sewaktu menuruni bukit.

Ada pelbagai modifikasi lain yang boleh menjadikan sesebuah basikal lajak laju ketika menuruni bukit tadi.

Jiwa Memberontak

Bahaya Basikal Lajak

Aktiviti basikal lajak ini lazimnya dilakukan kanak-kanak dan remaja muda yang teruja untuk menggunakan mod pengangkutan, basikal diubahsuai mengikut kehendak masing-masing.

Pengubahsuaian basikal dilakukan sesuka hati, lazimnya membabitkan ‘handle bar’ dan bingkai basikal.

Ia dilakukan kanak-kanak sendiri dengan pengaruh rakan. Biasanya mereka membawa basikal ke kedai lebur besi dan meminta rekaan mengikut kreativiti sendiri.

Pengubahsuaian ini tentu sekali tidak membabitkan aspek keselamatan, malah ikut suka hati pemilik basikal itu.

Oleh kerana ia melibatkan basikal murah, kos ubah suai pun tidak mahal, maka tidak menjadi isu sehingga sesuatu yang malang berlaku, lebih-lebih lagi apabila aktiviti ini sengaja dilakukan dari atas demi kepuasan ketika menuruni bukit.

Basikal lajak ini dihentikan dengan kaki sahaja, caranya dengan menekan tayar belakang.

Berbahaya

Siapa kata salah untuk berbasikal, cuma janganlah sampai mendatangkan bahaya kepada diri sendiri dan menyusahkan orang lain. Aksi-aksi superman atau mematikan brek basikal tidak patut dilakukan demi keselamatan penunggang dan orang lain.

Janganlah sampai ada undang-undang seperti mengenakan hukuman kepada ibu bapa mereka yang membenarkan anak untuk berbasikal lajak, kerana hakikatnya ramai masih menggemari aktiviti berbasikal tanpa mengabaikan faktor-faktor keselamatan yang telah ditetapkan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:




-Sentiasapanas.com

1 comment

  1. Tak seperti BMX masa dulu, lagi nampak pro dan international.. basikal lajak ni tak sporty malah berbahaya.. patut diharamkan terus.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon