Wednesday, October 30, 2019

5 Negara Termiskin Di Dunia


KDNK per kapita sering dianggap penanda taraf hidup sesebuah negara kerana ia mencerminkan kekayaan purata setiap penduduk yang tinggal di negara tersebut dan merupakan kaedah standard yang digunakan untuk membandingkan betapa miskin atau kaya sesebuah negara.

Negara Termiskin

Di Malaysia, KDNK per kapita pada tahun 2017 adalah sebanyak RM38,977.

Kali ini kami ingin berkongsi maklumat tentang 5 negara paling miskin di dunia berdasarkan KDNK per kapita.

1. Republik Demokratik Kongo

Walaupun republik ini kaya dengan sumber alam semula jadi minyak dan pertanian, malangnya KDNK per kapita 2018 yang diunjurkan hanyalah pada kadar RM1,858 per kapita, menjadikannya negara termiskin di dunia disebabkan sistem politik yang tidak stabil.

Terdapat rusuhan politik yang sangat teruk sejak kebelakangan ini kerana Presiden Joseph Kabila yang mengambil alih kuasa selepas pembunuhan bapanya pada tahun 2001 semakin menjadi-jadi.

Majoriti populasi republik ini kekal hidup di bawah garis kemiskinan dan menganggur.

2. Republik Afrika Tengah

Ekonomi Republik Afrika Tengah sangat bergantung kepada industri berlian yang dieksport, merangkumi antara 40 hingga 55% daripada pendapatan eksport negara.

Malangnya, dianggarkan separuh daripada berlian-berlian ini dijual di pasaran gelap yang telah menafikan hasil cukai kerajaan dan telah membantutkan usaha ahli perniagaan yang rajin dan berusaha melakukan perkara dengan cara yang betul.

Selain itu, perbalahan merebut sumber dan juga kawalan membawa kepada kemiskinan dan penderitaan yang luar biasa di negara ini.

Hasilnya, republik ini menjadi negara kedua paling miskin di dunia dengan KDNK hanya sebanyak RM2,605 per kapita.

3. Burundi

Terletak di rantau Great Lakes di Afrika, Burundi mempunyai sejarah perselisihan etnik dan rampasan kuasa tentera yang secara konsistennya menggelincirkan prospek jangka panjang dalam pembangunan negara.

Menurut Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), lebih daripada 80% populasi negara ini hidup di bawah garis kemiskinan.

Pergolakan politik sekali lagi menggegarkan negara ini sepanjang tahun 2015, walaupun terdapat peningkatan yang dibuat dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

KDNK per kapita Burundi adalah sebanyak RM3,249, antara yang paling rendah di dunia.

4. Liberia

PBB telah mengisytiharkan Liberia adalah negara defisit makanan, terletak di bahagian selatan Afrika, negara ini telah terkesan dengan teruknya oleh perang saudara yang berlangsung selama 14 tahun dan telah memecah-belahkan negara ini.

Selain itu, ekonomi negara ini hancur disebabkan wabak Ebola namun, sebelum ini ekonomi Liberia bergantung kuat terhadap bantuan asing.

Dan walaupun Liberia bergantung kepada industri pertanian, namun harga beberapa produk telah menurun membuatkan sukar untuk mendapat keuntungan.

Sebanyak 70% penduduk negara ini hidup di bawah garis kemiskinan dan KDNK per kapita adalah sebanyak RM3,503.

5. Niger

Niger adalah negara paling besar di Afrika barat yang bersempadan dengan Nigeria, dan sebahagian besar daripada kawasannya merangkumi Gurun Sahara.

Ini membuatkan aktiviti-aktiviti ekonomi yang boleh dilakukan penduduknya menjadi sangat terhad.

Negara ini terkurung antara daratan dan miskin dari segi sumber alam, walaupun begitu, negara ini mempunyai rizab minyak namun disebabkan rasuah dan konflik dalaman, membawa kepada masalah ekonomi yang sangat teruk.

20% daripada negara ini tidak diliputi oleh padang pasir namun tetap mengalami kemarau berkala, perubahan iklim yang menguatkan lagi kesan ancaman gabungan daripada desertifikasi tanah pertanian dan bekalan air minuman.

Jumlah KDNK per kapita bagi Niger adalah sebanyak RM4,420.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon