Jumaat, Julai 19, 2019

Fenomena FaceApp Di Seluruh Dunia, AS Tuduh Aplikasi Pengintipan Milik Rusia


Loading...

Laman sosial seperti Instagram mula dibanjiri foto-foto 'wajah tua' semenjak dua menjak ini, berikutan fenomena baharu dalam kalangan orang ramai yang menggunakan aplikasi FaceApp yang boleh menyunting foto biasa untuk diubah menjadi foto lebih berusia, dengan kesan khas seperti kedutan dan rambut beruban.

Fenomena FaceApp Di Seluruh Dunia
Cef terkenal, Gordon Ramsay turut menggunakan aplikasi itu.

Bagaimapun, aplikasi yang dibangunkan dari Rusia itu turut terpalit dengan isu keselamatan, apabila Jawatankuasa Demokratik Kebangsaan Amerika Syarikat (AS) membuat satu kempen untuk menentang penggunaan aplikasi FaceApp.

Menurut jawatankuasa berkenaan, isu keselamatan menjadi fokus utama memandangkan ia merupakan produk ciptaan negara Rusia.

"Ia tidak jelas setakat ini apakah risiko keselamatannya, tetapi lebih baik jika kita mengelakkan penggunaannya.

"Jika anda sudah menggunakan aplikasi itu, kami sarankan agar ia dipadam serta merta," ujar ketua jawatankuasa itu, Bob Lord.

Untuk rekod, aplikasi itu dilancarkan pada 2017 dan mempunyai lebih 80 juta pengguna. Ia kemudiannya menjadi fenomena sekali lagi sejak beberapa hari lalu.

Selebriti antarabangsa seperti penyanyi rap Drake, kumpulan Jonas Brothers dan cef Gordon Ramsay turut memuat naik foto suntingan mereka yang menggunakan aplikasi itu ke media sosial.

FaceApp dimiliki oleh Wireless Lab yang berpangkalan di St. Petersburg.

Dalam pada itu, pengasas FaceApp, Yaroslav Goncarov berkata, tiada apa yang perlu dirisaukan memandangkan tiada data pengguna disalurkan ke Rusia.

Malah, mereka turut memadam foto pengguna dalam sistem mereka, dalam tempoh 48 jam selepas ia disunting.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mstar

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon