Thursday, January 03, 2019

Rahsia Khasiat Cuka Kurma Untuk Kesihatan


KHAL adalah nama dalam bahasa Arab bermaksud suatu bahan daripada buah-buahan seperti tamar (kurma), epal, anggur, dan tin (fig) yang disimpan atau diperam dalam jangka masa tertentu, bertukar dari jus buah menjadi alkohol, seterusnya menjadi yis, bertukar menjadi asid asetat dan akhirnya menjadi KHAL, juga dipanggil vinegar.

Khasiat Cuka Kurma

Cuka kurma yang diperbuat daripada kurma, juga dapat membuang lemak, kolestrol, asid-asid dan garam berlebihan dalam badan yang membawa pelbagai penyakit berbahaya.

Antara bahan kandungan cuka kurma adalah:
  • Vitamin C
  • Vitamin E
  • Vitamin B1
  • Vitamin B6
  • Beta-karotena
  • Bioflavonoid
  • Potassium
  • Serat

Cuka kurma juga dapat membuang lemak, kolestrol, asid-asid dan garam berlebihan di dalam badan (yang membawa pelbagai penyakit berbahaya).

KHASIAT CUKA KURMA MENURUT PERUBATAN ISLAM

Ibnu Sina dalam kitab beliau Al-Qanun Fi Al-Tib menyatakan bahawa, “Cuka kurma dapat mencegah sebarang pembengkakan di badan (bisul, kanser), menyucikan darah, membaiki masalah pencernaan di perut, masalah usus, kerongkong, kahak, batuk yang berpanjangan, menjaga kulit dari kepanasan matahari, mengatasi masalah lemak-lemak di badan (kolesterol), menstabilkan asid dan garam di badan, membuang keracunan badan (toksik), masalah rahim, menguatkan gigi, mata, telinga serta mengembalikan tenaga lelaki dan perempuan.” Darul Fikri, Bairut Tahun 1414H, m.s 908 - 909.

Menerusi kitab Al-Qanun Fi Al-Tib (Ibnu Sina) & Al-Tib Al-Nabawi (Ibnu Qaiyyim), cuka kurma:-
  • Dapat mencegah berlakunya pembengkakan pada badan seperti bisul dan kanser.
  • Membuang darah kotor dan melancarkan aliran darah.
  • Mengatasi masalah proses pencernaan makanan dalam perut.
  • Melancarkan pergerakan usus.
  • Merawat masalah kerongkong, kahak dan batuk yang berpanjangan.
  • Memelihara kulit dari kesan kepanasan matahari.
  • Menurunkan tahap kolesterol.
  • Mengimbang tahap asid-alkali dalam badan dan mengeluarkan lebihan garam.
  • Membakar kalori dengan cepat.
  • Membuang toksin.
  • Merawat masalah rahim, menguatkan gigi, deria mata dan telinga.
  • Penyerapan kalsium lebih sempurna dan menguatkan tulang.
  • Mengubati masalah gastrik akibat asid berlebihan dalam perut.
  • Merawat masalah hempedu (membersih hempedu dari lemak yang membentuk batu karang).
  • Mencegah berlakunya keracunan akibat penggunaan ubat-ubatan yang pelbagai.
  • Melancarkan pengeluaran susu ibu.
  • Melancarkan perjalanan darah yang berketul dalam perut (masalah gangguan haid).
  • Memperbaiki fungsi limpa.
  • Menghilang masalah dahaga dan mengurangkan panas badan.

BERIKUT ADALAH BEBERAPA KHASIAT SECARA KHUSUS CUKA KURMA:

1. Mengatasi Gastrik Dan Penyakit Perut

Ibnu Qaiyyim dalam kitab beliau Al-Tib Al-Nabawi menyatakan cuka kurma bermanfaat untuk mengatasi masalah gastrik di perut, masalah hempedu (membersih hempedu dari lemak yang membentuk batu), mencegah terhadap bahayanya ubat-ubatan (kesan sampingan dari ubat yang pelbagai) yang boleh membawa kepada kematian.

"Cuka kurma bermanfaat mengatasi masalah limpa, membersihkan usus (membuang toksik di perut), menguatkan sistem perut (masalah buasir), menghilangkan masalah dahaga (panas badan), mencegah sebarang pembengkakan yang akan terjadi di tubuh manusia (seperti kanser, bisul dan sebagainya), membantu sistem penghadaman makanan yang kasar dan membersihkan darah manusia (darah yang beracun)." Darul Kitab Al-Arabi, Bairut 1410 H, m.s 233.

Sebenarnya ia bukanlah cuka biasa yang dibuat masakan makanan tetapi KHAL adalah bersifat asidik pada rasa tetapi tidak membahayakan tubuh badan.

KHAL adalah minuman kesihatan beralkali yang dapat mengimbangi kandungan asid dalam badan manusia serta mengendalikan keseimbangan pH, mengurangkan kadar toksik dalam badan dengan menukarkannya kepada kompaun asetat yang kurang bertoksik.

KHAL bukan menyebabkan gastrik atau penyakit usus kerana KHAL adalah ejen pembersih organ badan kerana proses fermentasi KHAL daripada jus buah kurma menjadi alkohol kemudian menjadi asid asetat seterusnya menjadi KHAL yang sememangnya rasanya masam seperti cuka.

2. Melancarkan Susu Ibu

Cuka kurma juga dapat melancarkan susu ibu dan melancarkan perjalanan darah yang berketul dalam perut (masalah gangguan haid).

3. Menurunkan Berat Badan

Dengan mengamalkan pemakanan cuka kurma, ia boleh mengurangkan rasa lapar dan anda akan berasa kenyang. Hal ini tidak mustahil kerana cuka kurma mengandungi potassium yang tinggi.

4. Mengatasi Lemah Jantung

Pengamalan cuka kurma sangat sesuai kepada orang yang lemah jantung kerana serat yang terkandung di dalam cuka kurma boleh mengurangkan kadar kolestrol di dalam badan.

Sebaik-baiknya, ambil cuka kurma sebanyak 25-30 gram setiap hari dan pada masa yang sama, dapatkan serat dari sayur-sayuran dan buah-buahan juga.

Selain daripada itu, pengambilan suplemen amat digalakkan.

Cuka kurma boleh mengurangkan kolestrol LDL (buruk) dan pada masa yang sama meningkatkan kolestrol HDL (baik).

5. Mencegah Kanser

Sepertimana memakan buah kurma atau biji aprikot, pengambilan cuka kurma yang berkala boleh mengurangkan risiko kanser perut.

Hal ini kerana cuka kurma mengandungi banyak kandungan vitamin C, B6 dan potassium.

Vitamin C merupakan bahan antioksida yang memainkan peranan penting dalam menangani radikal bebas (salah satu penyebab kanser) di dalam badan.

6. Menguatkan Sistem Imun Badan

Pengambilan cuka kurma boleh mengeluarkan bahan-bahan toksin dari badan, secara tidak langsung boleh menguatkan sistem imun badan dan pada masa yang sama, ia juga boleh mencegah anda daripada sakit perut dan sembelit.

Cuka kurma mengandungi Vitamin A, yang mana salah satu vitamin yang memainkan peranan yang penting dalam sistem imun badan.

Pada masa yang sama, Vitamin B6 yang terkandung di dalam cuka kurma turut memainkan peranan di dalam tindak balas imun badan. Jika badan tidak mempunyai vitamin B6 yang mencukupi, ia boleh melemahkan sistem pertahanan badan.

Selain itu, vitamin C dan vitamin A juga boleh membantu sistem pertahanan badan anda, walaupun bukanlah secara langsung.

7. Sesuai Untuk Pesakit Anemia

Memandangkan cuka kurma mengandungi zat besi yang mencukupi, ia boleh membantu pesakit anemia.

Hemoglobin adalah bahagian sel darah merah yang paling penting, ia memainkan peranan untuk mengangkut oksigen ke seluruh sel badan kita. Sekiranya tidak berfungsi dengan baik, maka sel badan tidak mendapat oksigen yang mencukupi.

Tetapi jangan abaikan ubat dan nasihat daripada doktor, anggaplah cuka kurma ini sebagai makanan tambahan sahaja, bukannya penyembuh yang sempurna.

8. Mengurangkan Gangguan Haid

Kerapkan pengambilan cuka kurma atau buah kurma itu sendiri boleh membantu anda (perempuan) mengurangkan gangguan haid.

Hal ini kerana cuka kurma mengandungi Vitamin B dan E, iaitu vitamin yang memainkan peranan penting di dalam proses kitaran haid yang baik dan sihat.

Vitamin B dan Vitamin E boleh mengurangkan rasa sakit semasa haid, manakala magnesium boleh mengurangkan ketegangan otot pada rahim.

9. Melegakan Batuk

Cuka kurma dipercayai boleh melegakan sakit batuk dan meghilangkan kahak jika diambil secara berterusan.

Hal ini logik kerana cuka kurma mengandungi vitamin C, iaitu salah satu nutrisi yang penting di dalam sistem imun badan untuk melawan sebarang jangkitan dan penyakit.

10. Memudahkan Bersalin

Jika anda kerap minum cuka kurma, ia boleh memudahkan proses bersalin.

Satu kajian yang diterbitkan oleh Journal of Obstetrics and Gynaecology mendapati bahawa pengambilan 6 biji kurma setiap hari untuk 4 minggu sebelum bersalin, boleh memudahkan proses melahirkan anak dan mengurangkan rasa sakit.

Hal ini kerana cuka kurma mengandungi hormon yang boleh menguatkan uterus, membantu penghasilan susu badan dan mengurangkan risiko keguguran.

11. Mengatasi Masalah Lemah Badan

Cuka kurma mengandungi kadar karbohidrat yang tinggi, ia boleh membekalkan tenaga kepada badan anda.

Pada masa yang sama, vitamin B yang terdapat di dalam cuka ini boleh membantu badan menukarkan makanan kepada bentuk tenaga untuk kegunaan harian.

CARA PENGAMBILAN CUKA KURMA

Cuka kurma mempunyai rasa seperti buah kurma. Ia biasanya berwarna coklat gelap dan untuk menikmati cuka kurma, berikut adalah serba sedikit cadangan hidangan:

1. Minum: Ambil 1-2 sudu teh cuka kurma, sebaiknya dicampurkan dengan segelas air masak. Minumnya pada sebelah pagi dan malam. Anda boleh menambah madu untuk meningkatkan rasa manis.

2. Salad dressing: Anda sukakan salad, apa kata cuba masukkan cuka kurma pula ke dalam salad anda.

3. Masakan: Anda memasak dan perlukan cuka? Apa kata mulai hari ini anda bertukar kepada cuka kurma.

4. Jeruk: Seperti penggunaan cuka biasa dalam proses penjerukan, kali ini gantikannya dengan cuka kurma.

APA BEZA CUKA KURMA dengan BUAH KURMA?

Walaupun berasal daripada bahan yang sama tapi kedua-duanya melalui proses yang berbeza.

Macam CUKA KURMA ini, ianya akan melalui proses fermentasi sehingga 8 bulan. Bukan itu saja, udara, air, dan juga suhu sekeliling semasa proses penapaian itu turut dijaga dan dikawal. Ini bagi memastikan kualiti dan khasiat cuka kurma yang dihasilkan terjaga.

Buah kurma pula hanya diambil daripada pokok kurma sahaja.

Kenapa perlu fermentasi sampai 8 bulan?

Sebab, proses fermentasi akan menggandakan khasiat dalam kurma sehingga lebih dari 4 kali ganda.

Buah kurma itu sendiri sudah banyak khasiatnya, bayangkan pula kurma yang sudah melalui proses fermentasi sehingga 8 bulan. Pasti berkali ganda khasiatnya.

Fermentasi bertindak dengan cara memecahkan molekul-molekul kurma, secara nanoteknologi dan dengan itu, khasiatnya lebih mudah diserap.

Bila dibuat sebagai cuka, manis gula dari kurma hilang, jadi ianya sesuai diminum oleh penghidap diabetes.

Manis kurma itu hilang kerana bakteria baik yang ada di dalam cuka kurma telah 'memakan' gula tersebut.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mrtengkuasmadi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon