Saturday, September 15, 2018

Makna Tersembunyi Pusaran Rambut Di Kepala


Bukan sedikit orang mengatakan bahawa seorang anak yang memiliki dua pusaran rambut dikepala tandanya nakal. Benarkah?

Pusaran Rambut Kepala

Faktanya, belum ada kajian pasti mengenai hal tersebut, namun para pengkaji menyakini bahawa kenakalan seorang anak bukan berdasarkan pusaran kepala, tetapi pada cara didikan dan lingkungan persekitarannya dibesarkan.

Dikutip dari laman The Guardian, Dr Amar J S Klar seorang ahli genetik sempat mengkaji tentang hubungan pusaran rambut dengan seksualiti seseorang.

Dia menjelaskan pusaran rambut terbahagi kepada dua.

Pertama, pusaran rambut mengikut arah jarum jam dan yang kedua, pusarannya berlawanan dengan arah jarum jam.

Dr Amar yang pernah menjadi ketua Laboratorium Biologi Kromosom di National Cancer Institute di Frederick, Maryland, menyatakan hasil kajiannya dalam Journal of Genetics pada tahun 2004 yang lalu.

Dia menjelaskan, data yang dikumpulkan dari 272 individu lelaki yang memiliki pusaran rambut berlawanan dengan arah jam menemui bahawa, 29.8 peratus daripadanya memiliki kecenderungan menyukai pasangan sejenis (LGBT), berbanding hanya 8.4 peratus pada individu dengan pusaran rambut mengikut arah jam.

Walau bagaimanapun, pendapat Dr Amar ini masih menjadi perdebatan pakar kesihatan lain.

Selain itu, pusaran rambut di kepala juga menunjukkan genetik lain.

Pengkaji menemui bahawa, individu yang memiliki pusaran rambut berlawanan arah jarum jam juga menandakan bahawa orang tersebut cenderung menggunakan tangan kiri (kidal).

Cuma, janganlah pula kita menuduh mereka yang memiliki pusaran rambut berlawanan arah jam itu semuanya adalah pengamal gaya hidup songsang ye.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: doktersehat

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon