Saturday, July 14, 2018

Tragedi Pembunuhan Parit Sulong Tentera Jepun


Pembunuhan beramai-ramai Parit Sulong berlaku pada 23 Januari 1942 yang dilakukan oleh anggota Division Pengawal Imperial (Imperial Guards Division) dari Tentera Imperial Jepun terhadap Tentera Berikat dari pasukan Division ke 8 Australia (Australian 8th Division) dan Brigade Infantri ke-45 India (Indian 45th Infantry Brigade) semasa penaklukan Tanah Melayu ketika Perang Dunia Kedua.

Tragedi Pembunuhan Parit Sulong Tentera Jepun

Beberapa hari sebelumnya, tentera Berikat telah menyerang hendap tentera Jepun berhampiran Gemas dan meletupkan jambatan di situ dalam pertempuran Jambatan Gemencheh.

Semasa Penjajahan Jepun di Tanah Melayu, anggota pasukan Division ke 8 Australia dan Brigade Infantri ke-45 India, sedang berundur sambil bertempur apabila mereka dikepung berhampiran dengan jambatan di Parit Sulong.

Pasukan Berikat bertempur dengan pasukan Jepun yang lebih besar selama dua hari sehingga mereka kekurangan bekalan peluru dan makanan.

Setelah gagal berunding di bawah bendera putih untuk membenarkan mereka yang tercedera untuk lalu, pemerintah pasukan Tentera Berikat mengandaikan bahawa pihak Jepun akan mematuhi Perjanjian Geneva (Geneva Convention) mengenai tawanan perang dan memerintahkan kesemua mereka yang sihat dan mampu diperintahkan untuk berpecah ke dalam hutan, satu-satunya jalan bagi mereka kembali menyertai barisan pihak Berikat.

Bagi sekitar 110 tentera Australia dan 40 tentera India yang cedera teruk untuk melarikan diri, pilihan mereka yang ada hanyalah untuk menyerah diri.

Tahanan perang yang cedera ditawan dan mereka telah diseksa dengan ditendang dan dihentak dengan buntut senapang oleh Pengawal Imperial dan ditahan dalam bangunan kayu.

Mereka kemudian dikumpulkan dan diperiksa oleh Ketua Pegawai Pemerintah, Leftenan General Nishimura Takuma, Division Pengawal Imperial yang memberikan arahan untuk “menghapuskan” tahanan yang tercedera.

Dalam perbicaraannya di Makhamah Tentera Autralia, Nishimura mendakwa bahawa tindakannya bermaksud “memindahkan mereka yang tercedera ke belakang” – tetapi Chief of Staff, Kolonel Imai Kamerjiro – yang tidak terselamat dalam perperangan – menambah, “Mayat tahanan hendaklah dibakar selepas selesai pembunuhan itu”.

Teks penuh arahan tersebut diberikan kepada Lt. Fujitayang ditugaskan bagi menghapuskan tahanan.

Pada petang 22 Januari 1942, mereka diperintahkan untuk berkumpul di belakang baris kedai yang rosak berdekatan.

Mereka yang tercedera dipapah oleh mereka yang mampu berjalan, setelah dijanjikan rawatan perubatan dan makanan.

Tentera Jepun telah mengiringi tawanan perang untuk pergi ke belakang deretan kedai, kononnya konvoi perubatan akan tiba di sana untuk memberi bantuan.

Namun, sebenarnya tawanan tersebut telah diperdaya. Tiga laras mesingan telah diletakkan di penjuru berlainan dan dihalakan ke arah tawanan-tawanan tersebut.

Sementara menunggu ditempat perkumpulan, sama ada duduk atau terbaring lemah, tiga mesingan, tersorok di bilik belakang.

Selepas tentera Jepun meninggalkan mereka di situ, bertalu-talu tembakan dilepaskan ke arah mereka.

Sejumlah tahanan yang masih hidup di tikam dengan bayonet. Selepas itu baris rumah kedai tersebut dirobohkan dan mayat tahanan diletakkan di atasnya. Enam puluh galon minyak dituang ke atas timbunan itu dan api dihidupkan.

Menjelang tengah malam, timbunan kayu dan mayat membentuk abu setinggi dua kaki sebelum diisikan kedalam kawah bekas letupan bom di jalan berhampiran.

Menurut keterangan Russel Baddon, saksi lain yang menyatakan kisah berlainan, “Sesetengah daripada mereka diikat dengan kawat di tengah jalan sebelum ditembak dengan mesingan dan dicurah dengan petrol dan dibakar dibakar hangus, sebelum digelek ke hadapan dan ke belakang secara teratur dengan lori yang dipandu oleh tentera Jepun.”

Tragedi Pembunuhan Parit Sulong Tentera Jepun

Kenyataan penduduk tempatan turut melaporkan bahawa tahanan perang (POWs) diikat beramai-ramai dengan kawat dan dipaksa berdiri di atas jambatan, sebelum seorang tentera Jepun menembak seorang, menyebabkan yang lain jatuh ke dalam sungai Simpang Kiridan dan lemas.

Tiga orang tentera Australia terselamat dan dua daripadanya masih hidup sehingga tamat perang.

Dua tentera Australia yang tercedera dan sempat melarikan diri dari pembunuhan beramai-ramai itu dan menjadi saksi mengenai layanan Jepun terhadap tahanan perang.

Rekod rasmi menunjukkan seramai 150 orang yang tercedera dibunuh.

Leftenan General Takuma Nishimura kemudiannya disabitkan terbabit dalam pembunuhan beramai-ramai di Parit Sulong oleh Mahkamah Tentera Australia (Australian Military Court) dan digantung hingga mati pada 11 Jun 1951.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

1 comment

  1. kejam betul tentera jepun, memang patutla dibom dengan bom nuklear pada 1945, kalau tak, tak mungkin mereka akan menyerah kalah. Tapi aku kesal, kenapalah cuma 2 bom sahaja yang digugurkan pada masa tu. Kena tidak 10 ataupun 50 biji bom dijatuhkan kat JEpun!

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon