Saturday, May 19, 2018

Analogi Mudah Isu SRC Dan Wang RM42 Juta Yang Masuk Dalam Akaun Najib


Penjelasan ini adalah analogi paling mudah untuk anda memahami mengenai isu penyelewengan SRC RM42 juta yang masuk ke dalam akaun bank bekas PM Malaysia, Najib Razak, untuk disebarkan kepada mereka yang juga masih tidak berapa nak faham isu SRC.

Analogi Mudah Isu SRC Dan Wang RM42 Juta Yang Masuk Dalam Akaun Najib

DUIT AJAIB

Bayangkan kita ada RM10 ribu dalam akaun. Bangun pagi esok tengok dah 10 milion!

Kita pasti tertanya-tanya macamana 10 ribu boleh jadi 10 milion? Silap komputer bank kah? Ada orang tersilap masuk duit ke dalam akaun kita kah?

Kalau kita bersifat amanah, apa kita buat? Kita akan minta kepastian dari pihak bank macamana duit kita boleh bertambah dengan begitu banyak sekali.

Sebab kita sendiri sedar yang itu BUKAN duit kita! Mana mungkin duit itu boleh beranak begitu banyak.

Jika pihak bank maklumkan memang ada pihak yang masukkan duit itu ke dalam akaun kita, pasti kita nak tahu siapa dia.

Apakah kaitan orang itu dengan kita sehingga nak beri duit sebanyak itu?

Siapa tak nak wang TAPI kita juga pasti nak tahu apakah DUIT HARAM ATAU DUIT HALAL?

Itu kalau kita beramanah. Atau kita akan diamkan saja seperti mana yang dilakukan oleh Najib yang telah menerima sejumlah wang yang lebih besar (RM42 juta)?

Apakah tidak penting untuk kita tahu SIAPA, DARI MANA dan UNTUK APA duit sebanyak itu diberi kepada bekas Perdana Menteri kita?

Tapi, Peguam negara kata semua itu tidak perlu. Tutup saja kes!

Jawapan yang diberikan oleh Peguam Negara adalah, bekas PM kita tidak tahu menahu tentang perkara itu. (The Prime Minister did not know about it).

Adakah anda boleh percaya jawapan sebegitu? Takkanlah dia tak tahu!

Dan dia dah belanja pun, memang ada bukti.

Mengikut apa yang ditunjukkan oleh Peguam Negara seperti yang dipamerkan oleh media, dia kata ini datangnya dari sumber SRC.

Apa itu SRC?

SRC adalah sebuah syarikat milik kerajaan di bawah Kementerian Kewangan.

Asalnya dulu milik 1MDB yang digunakan untuk meminjam duit Kumpulan Wang Amanah Pencen sebanyak RM4 bilion.

Konon tujuannya untuk dilaburkan di luar negara.

Tetapi kerana dah lebur, tak dapat untung dan kerana wang itu dipinjam dari KWAP, maka dengan senyap-senyap, Najib telah mengambil alih syarikat SRC atas nama Kementerian Kewangan dan membayar hutang KWAP supaya KWAP tidak menanggung hutang.

Bagaimana dengan duit yang dimasukkan ke dalam akaun Najib itu?

Telah dibuktikan oleh Peguam Negara bahawa sumbernya adalah dari SRC yang melalui dua pengantara lain iaitu syarikat Gandingan Mentari dan Ihsan Perdana sebelum dimasukkan ke dalam akaun Najib.

Dunia persoalkan, kenapa pihak peguam negara tidak ambil tindakan?

Alasan yang diberikan adalah;

a. Tiada apa-apa keterangan yang boleh menunjukkan Najib mengetahui dan atau dimaklumkan terdapat kemasukan wang daripada akaun SRC ke dalam akaun-akaun beliau; tapi Najib TAHU ada duit yang banyak dimasukkan ke dalam akaunnya!

Seperti analogi di atas, jika Najib seorang yang amanah, apakah beliau akan mendiamkan diri tanpa mahu bertanya dari mana sumbernya dan terus membelanjakannya?

b. Tiada apa-apa keterangan yang boleh menunjukkan Najib memberikan apa-apa kebenaran untuk pemindahan mana-mana wang daripada akaun SRC ke dalam akaun-akaun beliau; dan

c. Keterangan menunjukkan pada masa-masa yang material, Najib mempercayai segala pembayaran yang dibuat oleh beliau adalah dengan menggunakan wang sumbangan keluarga diraja Arab Saudi yang dipindahkan ke dalam akaun-akaun beliau sebelum itu.

Padahal akaun di mana sumbangan itu dimasukkan sudah pun di TUTUP setahun lebih awal dan dikatakan bakinya sudah dipulangkan.

Jadi, bagaimana Najib boleh percaya yang duit itu merupakan sebahagian dari sumbangan pak arab?

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: DTO

1 comment

  1. ye tak ye juga, kalau tetiba dalam akaun ada RM243 juta. Saya pun gelap mata jugak, kenapa banyak sangat duit masuk ke dalam akaun, lainlah kerja pemain bola ataupun jutawan!

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon