Monday, December 18, 2017

Sambutan Hari Bahasa Arab Sedunia, World Arabic Language Day


Sambutan Hari Bahasa Arab Sedunia, World Arabic Language Day disambut pada 18 Disember setiap tahun bersempena pemilihan bahasa itu oleh Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) sebagai salah satu daripada bahasa rasmi pertubuhan dunia itu.

Sambutan Hari Bahasa Arab Sedunia, World Arabic Language Day

Hari Bahasa Arab Sedunia biasanya akan disambut meriah dengan pelbagai aktiviti seperti pertandingan bercerita, persembahan teater dan pertandingan deklamasi syair dalam bahasa Arab.

Sambutan ini diharap dapat menjadi platform bagi meningkatkan penguasaan bahasa Arab terutamanya di kalangan pelajar jurusan bahasa Arab seluruh Malaysia.

Sambutan Hari Bahasa Arab Sedunia ini sememangnya sangat menarik dan mampu memberi semangat serta motivasi kepada pelajar untuk mempelajari bahasa Arab dengan lebih mendalam.

Disamping itu juga, bahasa Arab sendiri mempunyai kedudukan yang hebat, bukan hanya sekadar bahasa sampingan tetapi ia merupakan bahasa yang mempunyai kedudukan yang tinggi dari segi agama, selain merupakan bahasa al-Quran dan bahasa pertuturan Rasullah SAW.

Bahasa Arab bukan hanya boleh dipelajari oleh orang Islam sahaja tetapi juga boleh dipelajari oleh bukan Muslim, kerana ia adalah bahasa komunikasi antarabangsa yang juga boleh digunakan bagi tujuan perniagaan atau pelancongan. [aa]

Bahasa rasmi PBB

Bahasa Rasmi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) adalah enam bahasa yang digunakan pada pelbagai perjumpaan dalam Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu dan yang ditulis dalam kesemua dokumen rasmi PBB.

Bahasa-bahasa tersebut adalah:
  1. Bahasa Arab
  2. Bahasa Cina (Mandarin)
  3. Bahasa Inggeris
  4. Bahasa Perancis
  5. Bahasa Rusia
  6. Bahasa Sepanyol

Bahasa-bahasa ini digunakan pada perjumpaan dalam pelbagai organ PBB, khususnya pada Perhimpunan Agung (Perkara 51 dalam Peraturan Prosedurnya) dan Majlis Keselamatan (Perkara 41 dalam Peraturan Prosedurnya).

Setiap perwakilan sesebuah negara boleh bertutur dalam mana-mana satu daripada enam bahasa ini atau mungkin bertutur dalam sebarang bahasa dengan menyediakan terjemahan kepada satu daripada enam bahasa-bahasa rasmi ini.

PBB menyediakan pengalihan bahasa serentak dari satu bahasa rasmi kepada lima bahasa rasmi yang lain.

Keenam-enam bahasa-bahasa ini juga digunakan untuk penyebaran dokumen-dokumen rasmi PBB. Sebelum dokumen tersedia dalam kesemua enam bahasa, ia tidak akan dicetakan.

Umumnya, teks dalam setiap dari enam bahasa adalah sama taraf penggunaannya. [w]

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon