Wednesday, December 13, 2017

'Donald Trumph Tidak Takut Balasan Tuhan'


Gabenor California, Jerry Brown menyalahkan Presiden Donald Trump ekoran kebakaran hutan paling buruk di negeri itu dengan berkata, langkah Trump menarik diri daripada Perjanjian Iklim Paris 'menyumbang' kepada bencana di Selatan California yang kini telah memasuki minggu kedua.

'Donald Trumph Tidak Takut Balasan Tuhan'

Perjanjian Iklim Paris dianggap pelbagai pihak sebagai satu usaha yang mampu memperlahankan pemanasan global.

Sehingga kini, ratusan ribu penduduk di Ventura, Los Angelas dan San Diego serta beberapa bandar berdekatan dipindahkan ke kawasan selamat.

Media tempatan melaporkan, pasukan bomba berdepan kesukaran untuk membendung kebakaran hutan yang diburukkan lagi dengan cuaca panas dan tiupan angin kencang.

Difahamkan, api merebak pantas selepas angin kering dan panas mirip angin Santa Ana di selatan California bertiup ke kawasan utara California ke arah Pasifik.

"Donald Trump sebelum ini menganggap Perjanjian Iklim Paris tidak membawa sebarang manfaat kepada AS.

"Tengok sekarang, apa sudah jadi? Saya fikir Donald Trump tidak takut pada Tuhan, tak takut balasan Tuhan," ujar Brown.

Pada Jun 2017 lalu, Donald Trump membuat kejutan apabila membuat keputusan meninggalkan perjanjian iklim Paris, yang turut disertai 195 negara lain di dunia.

Untuk rekod, AS tidak pernah menerima pakai perjanjian iklim sebelum ini, termasuk Protokol Kyoto 1997, yang dilihat menjejaskan kredibiliti dan kuasanya mengawal pelepasan karbon. [sh]

Kebakaran California bagaikan neraka dunia

Kebakaran besar yang berlaku di California, Amerika Syarikat disifatkan seolah-olah neraka dunia oleh netizen.

Tinjauan reaksi netizen terhadap kebakaran tersebut mendapati kebanyakannya berpendapat musibah yang menimpa rakyat California kini adalah natijah daripada keputusan Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump yang mengisytiharkan Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel.

Pengguna Facebook, Natasha Nabila Husein yang menyifatkan api yang menjilat tanah California bagai neraka dunia, selain turut mengecam tindakan Donald Trump.

“Heretlah api kebakaran yang umpama neraka dunia ke rumah Trump serta tujuh keturunannya dan konco-konco Yahudi yang anti Islam,” katanya seperti yang dipetik menerusi Facebook.

Setakat ini, kebakaran yang telah memusnahkan lebih 57,870 hektar kawasan dan 476 struktur di negara tersebut.

Selain menyebabkan perpindahan skala besar melibatkan lebih 200,000 penduduk, kebakaran tersebut juga turut mengorbankan nyawa puluhan mangsa.

Manakala Muhd Abdul Halim berpendapat, semua yang berlaku adalah akibat daripada perbuatan Donald Trump yang mengambil hak rakyat Palestin.

“Telah ALLAH tunjukkan kekuasaanNya kepada Donald Trump, beliau ambil hak rakyat Palestin, ALLAH mengambil hak beliau sebagai balasan setimpal.

“Alhamdulillah,semoga api terus marak membakar seluruh AS, biar mereka merasa takut dan sedih seperti mana kesedihan orang Islam Palestin rasai. Allahuakhbar,” katanya dipetik menerusi ruang media sama.

Sementara itu, seorang lagi netizen Azizi Ismail melahirkan simpati atas nasib penduduk yang terlibat dengan bencana tersebut.

“Kasihan warga Amerika, kerana sikap dan sifat anti Islam Donald Trump, mereka yang menanggung azab dan derita,” ujarnya.

Dalam pada itu, anggota bomba di California Selatan berhadapan tekanan mengawal enam kebakaran hutan, yang sudah memusnahkan ratusan bangunan dan memaksa puluhan ribu penduduk berpindah. [sinarharian]

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

1 comment

  1. nanti bila kau dah sekarat lihat apa yang terjadi dengan mantan perdana meentri israel , dia 8 kali terkena stroke dan otaknya membusuk , meski secara medis ia udah meninggal namun jantung masih bekerja dan meninggal setelah lama menderita seperti itu

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon