Wednesday, December 20, 2017

Berita Buruk Untuk Pemilik Facebook Fanpage!

Loading...

Platfrom media sosial terbesar, Facebook akan mengurangkan (demote) post yang mengajak dan memancing pengguna secara tidak langsung untuk memberi komen, reaksi, undi, tag dan perkongsian.

Berita Buruk Untuk Pemilik Facebook Fanpage!

Perkara itu diumum syarikat perangkaian sosial terbesar, Facebook Inc melalui kenyataan medianya pada 18 Disember 2017.

Taktik atau trick yang dikenali sebagai engagement baiting ini sebenarnya memberi kelebihan dalam algoritma Facebook menyebabkan posting berkenaan kerap muncul dalam kebanyakan News Feed (Suapan Berita).

Menurut Pakar Intergriti Operasi, Henry Silverman dan Jurutera Facebook, Lin Huang, mereka menerima aduan bahawa pengguna tidak menyukai posting spam di Facebook kerana ini akan mendorong mereka untuk berinteraksi dengan komen, suka, perkongsian dan perkara-perkara lain.

"Sebagai contoh, "Sila SUKA (LIKE) jika anda seorang Aries!"

Selain itu, Facebook juga akan menurunkan post-post bertentang dengan tujuan asalnya dalam News Feed - keaslian berita seperti mana yang dilaporkan oleh syarikat gergasi berkenaan.

"Perkara seperti clickbait dan pautan ke halaman laman web yang kurang berkualiti berkonsepkan spam, sensasi, atau mengelirukan ini akan dikurangkan agar mempromosikan perbualan yang lebih bermakna dan sahih di Facebook," jelasnya.

Dalam pada itu, syarikat Facebook juga memaklumkan post yang berkait dengan meminta bantuan atau cadangan seperti mengumpulkan wang amal atau meminta tips perjalanan tidak akan terjejas oleh proses ini.

Bagaimanakah ini akan memberi kesan kepada Halaman (Pages) di Facebook?

Penerbit dan perniagaan lain yang menggunakan taktik engagement baiting ini dalam post mereka patut menjangkakan jangkauan (reach) post mereka akan menurun.

Sementara itu, halaman yang berulang kali berkongsi post berkaitan dengan engagement baiting ini akan dilihat menurun dalam kadar yang signifikan.

Pentadbir halaman Facebook (Facebook Pages Admin) seharusnya memberi tumpuan untuk menyiarkan berita atau cerita yang relevan dan bermakna yang tidak menggunakan taktik engagement baiting.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Panduan Menjual Dengan Mudah di Facebook Tanpa Perlu Pengiklanan FB Ads!

sumber: sinarharian

2 comments

Selamat malam SP..infor yg baik peringatan kepada pengguna tegar FB

Terpaksa la guna $ untuk promosi blog di fb ni cikgu etuza :(

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon