Thursday, November 16, 2017

Sambutan Hari Falsafah Sedunia, World Philosophy Day

Loading...

Sambutan Hari Falsafah Sedunia, World Philosophy Day disambut dan telah diisytiharkan oleh UNESCO untuk dirayakan pada Khamis ketiga setiap bulan November dan mula dirayakan pada 21 November 2002.

Hari Falsafah

Dengan merayakan Hari Falsafah Sedunia setiap tahun pada hari Khamis ketiga November, UNESCO menggariskan nilai falsafah yang berterusan untuk pemikiran pemikiran manusia, untuk setiap kebudayaan dan bagi setiap individu.

UNESCO sentiasa berkait rapat dengan falsafah, bukan falsafah spekulatif atau normatif, tetapi mempertanyakan kritikan yang membolehkannya memberi makna kepada kehidupan dan tindakan dalam konteks antarabangsa.

Dalam menubuhkan Hari Falsafah Sedunia pada tahun 2005, persidangan UNESCO menekankan pentingnya disiplin ini, terutamanya untuk golongan muda, yang menggariskan bahawa "falsafah adalah satu disiplin yang menggalakkan pemikiran kritikal dan bebas serta mampu bekerja ke arah pemahaman yang lebih baik tentang dunia dan mempromosikan toleransi dan keamanan.

Persidangan UNESCO yakin bahawa, "penginstitusian Hari Falsafah di UNESCO sebagai 'Hari Falsafah Sedunia' akan mendapat pengiktirafan dan memberikan dorongan kuat kepada falsafah khususnya penyebaran falsafah di seluruh dunia".

Selamat menyambut Hari Falsafah Sedunia.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon