Tuesday, August 22, 2017

Pelancong Malaysia Kena Ban Di Jepun Selepas Korea dan China?


Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Rasanya perumpamaan itu sesuai digambarkan berkaitan isu tiga orang remaja yang telah berlagak samseng di Osaka, Jepun.

Pelancong Malaysia

Ianya berikutan kenyataan yang dimuat naik, pemilik Vitti Logde di laman Facebook tersebut. Katanya, selepas insiden yang berlaku di rumah persinggahannya, rakyat Malaysia juga akan dilarang untuk menetap di premisnya.

Insiden tersebut juga dipercayai merupakan kali ketiga berlaku di rumah tumpangan tersebut yang mana melibatkan rakyat Malaysia.

“Saya telah mengharamkan rakyat Korea dan Cina daripada tinggal rumah tamu kami dan kini kami akan melarang rakyat Malaysia juga,” tulisnya di laman Facebook.

Khabarnya, rumah persinggahan itu terkenal dalam kalangan traveller Malaysia kerana kemudahan makanan halal yang senang didapati dan juga harganya yang berpatutan.

Pengerusi Persatuan Kumpulan Tindakan Ibu Bapa bagi Pendidikan Malaysia (PAGE), Datin Noor Azimah Abdul Rahim berkata kemungkinan insiden seperti ini berlaku adalah akibat pengaruh rakan sebaya.

“Mereka mungkin tidak didedahkan dengan disiplin yang betul. Kami berharap ketiga-tiganya akan dikenakan hukuman mengikut undang-undang yang telah ditetapkan.

“Bagaimanapun, saya rasa ia adalah kes terpencil dan rakyat Malaysia tidak seharusnya menghukum perbuatan mereka bertiga.

“Orang Jepun memang terkenal dengan budaya sopannya dan banyak nilai murni yang boleh kita contohi,” katanya memetik laporan New Straits Times.

Walaubagaimanapun, dalam kenyataan terbaharu pihak Vitti Lodge & Family Apartment telah memuat naik satu posting di Facebook yang mampu melegakan traveller Malaysia.

Menerusi posting tersebut, pihak mereka mengalu-alukan kedatangan traveller Malaysia dan boleh menginap di rumah penginapan tersebut.

Dikhabarkan juga, salah seorang daripada tiga remaja yang menumbuk dinding premis berkenaan juga telah meminta maaf secara terbuka dan telah membayar ganti rugi atas perbuatan yang telah dilakukannya.

Jadi, kepada traveller di luar sana, jangan segan untuk mendapatkan perkhidmatan mereka.

Kepada mereka-mereka semua yang bercadang mahu mengembara dan melancong ke negara orang itu, kami di sini nak nasihatkan berhati-hati dan jagalah nama Malaysia walau di mana anda berada.

BACA INI JUGA: 3 Pelancong Malaysia Lagak Samseng Di Osaka Jadi Viral Di Jepun

sumber: mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon