Sunday, August 21, 2016

Punca Kegagalan Mutlak LCW Memburu Pingat Emas Olimpik Dan BWF!


Lee Chong Wei gagal lagi memburu pingat emas olimpik peribadi dan emas pertama negara dalam temasya sukan Olimpik.

Gagal

Sama seperti yang saya jangkakan ketika menonton perlawanan akhir Lee Chong Wei bertahun-tahun dahulu menentang Lin Dan, faktor utama kekalahan LCW ketika menentang Chen Long adalah 'keengganan' beliau untuk melakukan serangan 'jumping smash' sebagai strategi utama dan lebih memilih bermain rally dan lebih malang, gagal bermain di jaring.

Jika dilihat kepada gaya permainan, alasan bahawa Chen Long berjaya membaca permainan Lee Chong Wei adalah tidak terpakai sama sekali.

Ternyata permainan Lee Chong Wei sebenarnya jauh lebih baik daripada Chen Long!!!

Faktor takut dan gemuruh serta gagal menyerang dengan smash kencang adalah punca kegagalan utama.

Gagal secara mutlak!

'Smash' Chong Wei Diiktiraf 'Paling Kencang'

Smash lee chong wei

Pukulan 'smash' Datuk Lee Chong Wei dengan kekuatan 408km sejam di Terbuka Hong Kong 2015 telah diiktiraf sebagai smash paling kencang dalam sukan badminton sejak September 2015.

Kelajuan itu hampir menyamai kelajuan tertinggi yang dicatatkan oleh pengeluaran kereta terpantas di dunia.

Pemain Denmark, Jan O Jorgensen berada di belakang Chong Wei dengan 'smash' berkelajuan 407km sejam di separuh akhir Terbuka Malaysia 2016.

Pemain Thailand, Ratchanok Intanon yang berada di kedudukan kedua dalam badminton wanita, berada tidak terlalu jauh di belakang dan mencatat 372km sejam di separuh akhir kejohanan yang sama di Malaysia.

Juara dunia lima kali, Lin Dan dari China mencatatkan smash 401km sejam ketika mencatat kemenangan dalam Terbuka Jepun 2015. -mStar

Lee Chong Wei buru gelaran dunia 2017?

BWF2017

Seperti yang dilaporkan dalam berita, saya percaya LCW tetap akan gagal memburu kejuaraan ini seandainya tetap enggan menggunakan senjata utamanya, smash paling kencang terutamanya ketika final!
Kejohanan Dunia 2017 akan menjadi pentas antarabangsa terakhir Lee Chong Wei memburu satu lagi gelaran utama selepas impiannya meraih pingat emas Sukan Olimpik berakhir.

Selepas layak empat kali di final Kejohanan Dunia, pemain berusia 33 tahun itu masih kempunan menamatkan badi meraih gelaran utama dan edisi tahun depan akan menjadi usaha terakhir sebelum mengakhiri kariernya.

Chong Wei adalah naib juara dunia edisi 2011, 2013, 2014 dan 2015 tetapi pingat perak 2014 di Copenhagen, Denmark ditarik balik selepas gagal ujian doping menyebabkan beliau digantung lapan bulan. -AW

Kesimpulan

Bagaimana mungkin mahu menjuarai Kejohanan Dunia dan Olimpik, ketika memiliki senjata ampuh ditangan tapi enggan digunakan sebaiknya ketika pertarungan?

Cukup menyedihkan ketika kita punyai seorang jaguh badminton bertaraf dunia, namun gagal mengambil peluang di depan mata atas kepincangan strategi sendiri, kini bakal bersara sebagai jaguh kampung!

Lupakan Kejohanan Dunia. Bersara adalah pilihan terbaik!

Selamat maju jaya buat Datuk Lee Chong Wei!

BACA INI JUGA: Bintang Bola Sepak Dunia Yang 'Gagal' Sebagai Jurulatih

-SENTIASAPANAS.COM

3 comments

  1. Itulah, yang pergi turunkan dia buat apa, patut aku yang masuk, aku punya smash 813km/sejam sama laju dengan pesawat boeing 777

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang giler la. Tuan juara dari mana pula ni :)

      Delete
  2. Assalammualaikum SP,

    Juara tetap juara .. Datuk Chong Wei adalah idola badminton negara..

    mselim3

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon