Tuesday, August 16, 2016

Berapa Ganjaran Diterima Pemenang Pingat Olimpik Disetiap Negara?


Para atlit menghabiskan hampir seluruh hidup mereka, berlatih untuk mengambil bahagian mewakili negara masing-masing dalam Sukan Olimpik.

Pandalela rinong

Mereka berpenat lelah untuk mengharumkan nama negara di samping merebut ganjaran yang akan diberikan sekiranya usaha mereka berjaya.

Mari kita lihat bagaimana negara-negara memberikan ganjaran kepada atlit mereka selepas memenangi medal dalam sukan berprestij tinggi ini.

Singapura

Singapura

Singapura memberikan ganjaran tertinggi dengan Persekutuan Kebangsaan Singapura membayar atlitnya yang berjaya membawa pulang medal dengan jumlah paling tinggi iaitu $ 734,000 (RM2,960,845) kepada pemenang pingat emas, $ 367,000 (RM1,480,422) kepada pemenang pingat perak dan $ 183,000 (RM738,194) kepada pemenang pingat gangsa.

United Kingdom

United Kingdom

Tiada hadiah wang tunai dari United Kingdom. UK merupakan satu-satunya negara yang tidak menawarkan wang tunai kepada pemenang pingat di Sukan Olimpik, walaupun atlitnya membawa pulang pingat emas.

Thailand

Thailand

Beri ganjaran wang tunai mengikut tempoh masa. Thailand menawarkan wang tunai berjumlah $ 314,000 (RM1,266,628) dalam tempoh masa 20 tahun dan Filipina pula menawarkan $ 237,000 (RM956,022) dalam tempoh masa yang sama kepada pemenang pingat emas mereka.

Malaysia

Malaysia

Malaysia merupakan satu-satunya negara yang memberikan ganjaran bar emas padu kepada pemenang pingat emas. Bar emas padu yang diberikan bernilai $600,000 (RM2,420,310).

Kejayaan gandingan dua penerjun negara, Pandelela Rinong dan Cheong Jun Hoong yang telah berjaya merangkul pingat perak bagi acara platform berirama 10 meter wanita di Olimpik Rio, membolehkan mereka menerima ganjaran wang tunai sebanyak RM600,000 (dikongsi) serta pencen bulanan RM3,000 setiap seorang untuk seumur hidup di bawah skim insentif Majlis Sukan Negara (MSN).

Negara-negara besar menawarkan jumlah yang lebih kecil

Olimpik Rio 2016

Negara seperti Perancis, China, USA dan Jerman menawarkan jumlah yang sangat kecil kepada pemenang pingat berbanding negara kecil seperti Azerbaijan dan Kazakhstan!

‘Tak Wajar Mereka Dapat Pencen RM3K Seumur Hidup’

Laporan polis Rozzeli Pin

Sementara itu, seorang pesara tentera yang dikenali sebagai Rozzeli Pin mempertikaikan ganjaran yang diterima kedua-dua atlet terjun negara dengan membuat laporan polis.

Bagi dirinya, ramai lagi pejuang negara yang patut diberi ganjaran sebegitu.

Gambar salinan laporan polis yang dibuat oleh Rozzeli mula tersebar di laman sosial dan mencetuskan pelbagai reaksi netizen.

“Saya mempertikaikan pemberian tersebut dan berasa tidak wajar kerana banyak lagi pejuang-pejuang negara dan bekas kakitangan Angkatan Tentera Malaysia dan polis yang berkhidmat dan berjasa tidak diberikan ganjaran sewajarnya,” katanya.

Apa sekalipun, tahniah sekali lagi buat Pandelela Rinong dan Cheong Jun Hoong.

BACA INI JUGA: Video Terjunan Perak Pandelela Rinong Dan Cheong Jun Hoong Olimpik Rio 2016

Sumber: Mynewshub.cc

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon