Tuesday, July 12, 2016

Portugal Dilabel Juara 'Terburuk' Piala Eropah!


Portugal dilabel sebagai juara terburuk dalam kejohanan bola sepak Euro kerana menjulang piala itu dengan hanya merekodkan satu kemenangan dalam tempoh perlawanan normal, tanpa masa tambahan pada kejohanan yang berlansung di Perancis itu.

Portugal+Juara+Terburuk+Euro

Portugal menewaskan tuan rumah 1-0 di Paris menerusi jaringan Eder pada minit ke-109 dan kejuaraan Portugal itu mengejutkan ramai peminat bola sepak.

Portugal mara ke pusingan kalah mati 16 pasukan dari kumpulan F dengan menduduki tempat ketiga dari pasukan lemah dengan sekadar seri ketiga-tiga perlawanan menentang Hungary, Iceland dan Austria.

Dalam pusingan kalah mati menentang Croatia, perlawanan diheret ke masa tambahan apabila kedua-dua pasukan terikat tanpa jaringan. Ricardo Quaresma menjaringkan go kemenangan pada minit ke-117.

Manakala kemenangan ke atas Poland menerusi penentuan penalti selepas perlawanan berakhir dengan terikat seri 1-1 pada perlawanan suku akhir.

Manakala pada separuh akhir, Portugal mencatat kemenangan 2-0 ke atas Wales pada perlawanan yang berlangsung selama 90 minit.

Seperti diramal, perlawanan akhir juga berakhir dengan keputusan terikat seri tanpa jaringan sebelum Portugal menjaringkan gol kemenangan pada masa tambahan.

Kejuaraan Portugal itu menyaksikan ramai peminat bola sepak menyatakan mereka tidak mempercayainya dan tidak dapat menerima hakikat menerusi akaun twitter.

Mereka mempersoalkan kreadibiliti pasukan yang disertai Cristiano Ronaldo mampu menjulang piala dengan hanya mencatatkan tiga mata pada tiga perlawanan di peringkat kumpulan.

Pelukan Hangat Ferguson Buat Nani Dan Ronaldo

Ferguson+Ronaldo+Nani

Bekas pengurus Manchester United (MU), Sir Alex Ferguson, menjadi salah seorang tokoh yang turut gembira dengan kejayaan Portugal menjadi juara Piala Eropah 2016.

Ini kerana, mantan dua ‘anak buah’ kesayangannya di MU, Luis Nani dan Cristiano Ronaldo berada dalam skuad kebangsaan negara itu.

Ferguson turut menyaksikan perlawanan final Euro 2016 yang berlangsung di Stadium de France, Paris.

Beliau yang berasal dari Scotland kelihatan menghampiri tangga, tempat pemain Portugal menuruni tangga selepas menerima pingat kejuaraan kejohanan.

Dalam video yang disiarkan menerusi portal 101 Great Goals, Ferguson kelihatan berhasrat memberikan ucapan tahniah untuk Nani dan Ronaldo.

Beliau sanggup berdiri di pinggir tangga demi memberikan pelukan hangat untuk pemain-pemain yang pernah membantunya meraih kejayaan bersama The Red Devils.

Lelaki berusia 74 tahun itu memanggil Nani yang kemudian memberinya pelukan hangat. Ferguson juga memberi ucapan tahniah kepada jurulatih Portugal, Fernando Santos.

Setelah menunggu, akhirnya Ferguson melihat Ronaldo menuruni tangga dan terus memanggilnya. Ronaldo kelihatan terkejut gembira melihat Ferguson hadir dalam perlawanan Final Euro 2016.

Apa sekalipun, tahniah sekali lagi buat Malaysia, eh Portugal..;)

BACA INI JUGA: Ngeri! Apabila Pemain Bolasepak Patah Tulang!

Sumber: Malaysiagazette

2 comments

  1. Mereka mungkin bukan pemenang kerap kerana bukan pasukan bersifat penyerang yang
    berbisa tapi mereka pada euro ni adalah pertahanan yang teguh..kemenangan bukan cuma bersandarkan serangan semata...Portugal telah buktikan..Viva Portugal.Tahniah terutama pertahanan mereka

    ReplyDelete
  2. Mereka mungkin bukan pemenang kerap kerana bukan pasukan bersifat penyerang yang
    berbisa tapi mereka pada euro ni adalah pertahanan yang teguh..kemenangan bukan cuma bersandarkan serangan semata...Portugal telah buktikan..Viva Portugal.Tahniah terutama pertahanan mereka

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon