Nov 5, 2015

Terlalu Idealistik! Najib Dedah Rahsia Kegagalan 1MDB!

Najib kata model perniagaan 1MDB terlalu idealistik, sebab itu ia gagal? Kegagalan model idealistik itu disebabkan Edra Energy tidak dapat disenaraikan IPO.

1MDB Terlalu Idealistik

Sebab tak dapat diIPOkan, maka 1MDB takde duit nak bayar hutang. Sebab hutang tak terbayar maka 1MDB terpaksa jual hartanya.

Pendek kata, salahkan mereka yang tidak luluskan IPO 1MDB!

Perkara sama juga disebut oleh Najib semasa di NewYork..

"Semasa jamuan tengah hari dengan ahli perniagaan sehari sebelumnya, Najib menyentuh tentang kelemahan model perniagaan 1MDB yang disifatkan beliau terlalu idealistik.

"Najib jelaskan bahawa hanya RM1 bilion dilabur bagi melaksanakan pembangunan hartanah dan RM18 bilion bagi membeli loji jana kuasa, menyebabkan syarikat menanggung hutang pembiayaan yang besar," -Sinar 5 Okt 2015


Sebelum kita komen, rasanya baik kita baca dulu apa maksud idealistik. Secara mudahnya idealistik ini lebih kepada Teori atau Falsafah yang sempurna. Ia sering dibandingkan dengan Realistik iaitu apa yang berlaku di dunia sebenar.

Orang yang terlalu idealistik sering juga kita katakan sebagai orang yang tidak berpijak di dunia nyata, kerana walaupun falsafahnya tampak sempurna, namun ia tidak semestinya sempurna dilaksanakan didunia nyata. Antara Teori dan Nyata.

Jadi bila 1MDB dikatakan sebagai terlalu idealistik, kita boleh beranggapan bahawa, pada pandangan Najib 1MDB ini tampak sempurna dalam bentuk teorinya tapi ternyata bila teori itu diaplikasikan di dunia nyata, ia gagal.

Dalam kepalanya, adalah sesuatu yang begitu sempurna jika sebuah syarikat bermodalkan RM1 juta boleh meminjam sehingga 42,000 kali amaun itu. WOW! Banyaknya modal untuk dibelanjakan!

Tapi itu mustahil dilakukan oleh mana-mana syarikat pun didunia ini melainkan terdapat satu bentuk jaminan dari pihak ketiga yang mana pihak bank boleh tuntut gantirugi sekiranya syarikat itu gagal membayar hutangnya.

Pihak ketiga itu adalah kerajaan Malaysia. Tanpa jaminan dari kerajaan Malaysia, 1MDB tidak mungkin dapat meraih hutang sebanyak 42,000 kali modalnya. Adakah itu idea yang bernas dan unik?

Hmmmm... kalau modal RM2 tapi masih boleh pinjam sehingga RM42 billion, rasanya lebih gempak!

Dengan cara 1MDB pinjam menggunakan nama kerajaan, rasanya tidak ada masalah bank nak bagi pun walaupun modal 1MDB cuma 2 ringgit.

Yalah, kalau bank pun dah tak percaya, kita boleh saja minta pihak lain pula yang tolong jaminkan.

Contohnya IPIC. Kalau bank ada pihak ketiga sebagai tempat untuk kutip hutang, berapa saja 1MDB nak pinjam pun boleh diberikan!

Tapi harga yang terpaksa dibayar untuk jaminan itu apa pula?

Semuanya tampak terlalu mudah kan? Bila dah dapat duit secara mudah maka belanja pun fikir mudah jugalah.

Beli IPP dengan harga jauh terlalu mahal dari harga pasaran pun tidak apa. Sebab nanti bila disenaraikan melalui IPO boleh dapat duit banyak dari pelabur, bolehlah bayar balik hutang beli IPP itu.

Kenapa IPP? Sebab bisness IPP ni tak payah fikir banyak. Gerenti untung punya kalau guna nama kerajaan.

Pendapatan dijamin, untung gerenti. Sebab sebagai kerajaan, Najib boleh saja arahkan untuk sain penyambungan kontrak IPP.

Kenapa tak tunggu kontrak IPP itu tamat lagi 3 tahun baru beli? Jauh bezanya harga kalau boleh bersabar. Aaaaah... tidak idealistik la kalau kena tunggu 3 tahun!

Susah apa bayar mahal pun, kalau kantoi, kerajaan yang tanggung, barulah idealistik.

Dimana idealistiknya Usahasama dengan Petrosaudi? Hah... yang itu Najib tak sebut, jadi kita tak bolehlah komen dari segi idealismanya. Najib cuma sebut hal IPP je...

Balik pada IPP, kalau benar projek IPP itu merupakan satu pelaburan strategik kerajaan, dan memerlukan komitmen kerajan terhadap hutang sehingga RM18 bilion, kenapa kabinet langsung tidak diberitahu?

Sebab.... errr... sebab projek IPP itu terlalu idealistik la maka kabinet tidak perlu dimaklumkan pun.

Oooo... gitu...

Sebahagian dari perkara utama yang menjadikan projek 1MDB ini begitu idealistik adalah kedudukan Najib sendiri sebagai penggerak dan perancang utamanya.

Najib juga adalah Menteri Kewangan yang boleh meluluskan pelbagai transaksi yang memerlukan komitmen kerajaaan waima sehingga RM42 bilion sekalipun. Sememangnya terlalu Idealistik!

Tapi, kalau IPO Edra itu begitu penting dalam perancangan idealistik 1MDB ini, kenapa pula diberikan kepada IPIC option 49% dalam Edra?

Bagaimana mungkin Edra dibenarkan untuk penyenaraian Awam kalau ada pihak lain punya tuntutan ke atas hakmilik Edra?

Aiseyman... bab itu Najib terlepas pandang la pulak..

Sebab itulah 1MDB sain kontrak pembatalan Option Edra itu, supaya Edra boleh di IPOkan selepas bebas dari sebarang ikatan tuntutan dari IPIC.

OK, tapi kalau dah dari awal merancang untuk di IPO kan Edra, kenapa berikan Option itu kepada IPIC?

Well... kalau tak diberikan Option itu, tak dapatlah 1MDB pinjaman dari Goldman Sachs untuk beli IPP itu. Pulaaaak...

Pendek kata, kita tidak nampak di mana yang dikatakan model perniagaan 1MDB itu sebagai terlalu idealistik.

1MDB bergantung sepenuhnya kepada nama kerajaan dibelakangnya. Tanpa backing dari kerajaan, 1MDB tidak mampu ke mana pun.

Ia adalah satu model syarikat yang tidak boleh diguna pakai oleh mana-mana syarikat pun di dunia kecuali syarikat itu mendapat sokongan sepenuhnya dari kerajaan negaranya dan kepala syarikat itu harus juga merupakan Menteri Kewangan dan juga Perdana Menteri negara itu.

Jika tidak, idealisma syarikat seperti 1MDB akan gagal.

Kerana jika dari awal lagi projek 1MDB ini dibawa kepada pengetahuan kabinet dan setiap komitmen berbilion-bilion ringgit itu perlu mendapat kelulusan kabinet, kemungkinan besar kemelut 1MDB ini tidak akan sampai ke tahap ini.

Jadi ayat Najib yang mengatakan konsep 1MDB itu terlalu idealistik itu BUKAN dari sudut pandangan sebuah syarikat milik kerajaan sepenuhnya. Tapi dari sudut pandangan .. Jho Low mungkin..

Bila dah kantoi tak boleh bayar hutang baru nak libatkan kabinet dan kerajaan, yang ini memang tersangatlah idealistik!

Kerana terlebih idealistiklah juga maka Najib dan ahli lembaga pengarah 1MDB tidak perlu digantung tugas sementara siasatan dijalankan walaupun secara idealistiknya, dalam mana-mana juga syarikat lain jika perkara sama berlaku, orang yang bertanggungjawab akan digantung tugasnya.

Mereka yang menyiasat dan mempersoalkan 1MDB tapi tidak faham maksud TERLALU idealistik itu akan digantung atau ditukarkan tugas, malah ada yang ditahan.

BACA INI JUGA: 5 Perkara Najib Perlu Lakukan Sekarang

Sumber: Dinturtle

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon