Nov 3, 2015

Pelan Rasionalisasi Hutang 1MDB, Nak Bayar Hutang Tapi Berhutang?!

Pasti ramai yang teruja bila mendengar Arul bercakap tentang Pelan Rasionalisasi Hutang 1MDB, kan? Jual, jual jual lepas tu kasi settle hutang. YES! Hutang settle. Takde masalah dah. Kes 1MDB selesai!

Pelan Rasionalisasi Hutang 1MDB

Sekarang itulah yang menjadi target 1MDB, bukan nak buat untung atau nak bawa pelaburan strategik ke dalam negara tapi bagaimana nak settle hutang! Jauh sekali larinya agenda 1MDB waktu mula ditubuhkan dulu.

Dari kononnya nak bawa masuk duit ke dalam negara, kini mencurah-curah duit keluar negara. Apa yang rakyat dapat hasil dari pelan strategik 1MDB selama 6 tahun ini yang menelan belanja berpuluh billion ringgit? Anda sendiri boleh jawab...

Tanpa ramai sedari, sebenarnya Pelan Rasionalisasi Hutang 1MDB adalah BUKTI bagaimana 1MDB telah rugi berbilion-bilion ringgit duit kerajaan! Kita tidak sedar sebab terpaku dengan ayat-ayat gempak yang digunakan oleh Arul.

Memang kelas ayat-ayat yang digunakan. Berbaloi kerajaan bayar gaji Arul...

TAPI kalau kita buang semua ayat-ayat hiasan itu dan melihat kepada FAKTA ASASnya saja, baru kita akan sedar bahawa tidak ada apapun yang patut dibanggakan dengan 1MDB.

Kita cuma perlu melihat isu dari sudut pandangan lain, yang mudah tanpa dipesongkan pemikiran kita dek penggunaan ayat-ayat yang bombastik.

Jom kita lihat Pelang Rasionalisasi Hutang 1MDB berkaitan dengan IPP.

1 - 1MDB beli kesemua IPPnya dengan harga RM18 bilion. Diletakkan dibawah syarikat bernama Edra.

(Kita tolak ketepi dulu soal beli dengan harga mahal dan hal-hal berkaitan lain. Mudahkan isu supaya jelas pandangan kita)

2 - Hutang dah bertimbun dan 1MDB tak mampu bayar. Jadi sekarang 1MDB nak jual balik IPP itu secara borong. Maknanya nak jual Edra.

(Sebab apa 1MDB tak mampu bayar hutang? Itu kena tanya pro 1MDB yang begitu bangga dengan ketidakupayaan 1MDB nak bayar hutang hingga terpaksa jual aset. Pelik dah sekarang kayu ukur yang mereka gunakan untuk tentukan samada sebuah syarikat itu berjaya atau tidak atau perlu dibanggakan atau tidak)

3 - Kemungkinan besar TNB yang akan beli Edra dengan harga RM15 bilion. Hasil jualan itu 1MDB akan bayar hutang.

Nah, di sini yang ramai tidak nampak akan satu perkara paling penting. 1MDB adalah kerajaan dan TNB juga adalah kerajaan... bermakna kerajaan akan buat dua kali hutang untuk benda yang sama!

Huh? Nampak tak? Cuba baca balik perlahan-perlahan... Berhutang kali kedua untuk bayar hutang pertama.

Kerajaan beli IPP (melalui 1MDB) dengan harga RM18 bilion hutang. Kemudian kerajaan (melalui TNB) akan berhutang sekali lagi untuk bayar hutang RM15 bilion untuk IPP yang sama.

Di mana ruginya?

Saja-saja je bayar Bunga atau interest untuk pinjaman RM18 bilion! Kalau 5% dah jadi RM900 juta setahun. Kalau selama 3 tahun, jumlah interest yang terpaksa kerajaan bayar (melalui 1MDB) adalah hampir RM3 bilion!

Untuk baki pinjaman pokok yang mahu disettlekan itu pun pasti ada caj interest juga. Umpama kita nak settlekan baki pinjaman kereta kita sekali gus, bank takkan terima pokok je, interest tetap dikira. Mungkin diberi sedikit diskaun je sebab bayar awal.

Jadi, berapa bilion kerugian dalam bentuk interest yang terpaksa kerajaan bayar kerana 1MDB gatal nak beli IPP secara hutang?

TNB pula terpaksa berhutang juga kalau nak ambilalih Edra. TERPAKSA sebab kalau tidak IPP akan terlepas ke tangan orang luar.

Yang untung siapa angkara 1MDB ini? Tauke IPP asal yang dapat jual IPP yang nak tamat tempoh dengan harga mahal dan bank-bank yang dapat interest yang jumlahnya berbilion ringgit!

BAYANGKAN kalau 1MDB ini tidak wujud pun... semua bilion-bilion itu tidak perlu pun ditanggung oleh kerajaan. Itu adalah keRUGIan!

Siapa yang kena bertanggungjawab?

Adakah Menteri Kewangan dan Pengerusi Lembaga Penasihat yang buat semua keputusan bodoh itu dikenakan sebarang tindakan atas kerugian berbilion-bilion ringgit itu?

Bagaimana dengan ahli lembaga pengarah 1MDB? Atau CEO atau mana-mana pegawai 1MDB lain?

Taaaaak... semua elok jer.

Yang bertanya dan yang menyiasat pula dikenakan tindakan!

Itu hanya fakta-fakta asas saja. Banyak lagi perkiraannya termasuk opportunity cost. Pendek kata, 1MDB atau kerajaan telah rugi berbilion ringgit dalam projek Edra ini.

Fakta RUGI BERBILLION RINGGIT ini jangan dilupakan setiap kali kita dengar Arul atau Najib bercerita tentang Pelan Rasionalisasi Hutang 1MDB.

Kalau boleh kita minta Arul atau Najib nyatakan berapa sebenarnya jumlah kerugian berbilion itu.

BACA INI JUGA: 'Malaysia Menjadi Begitu Hina Oleh Perdana Menterinya Sendiri!'

Sumber: Dinturtle

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

1 comments so far

doakan malaysia sejahtera..amin politik siapa bijak pasti rai ketahanan pemilih penyokong..tetapi kita nak yang terbaik..mungkin sukar di zaman ini

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon