Nov 28, 2015

Dukung Isteri Selama 56 Tahun Kerana Sayang!

Adakah anda sudah membuktikan bahawa cinta kepada seorang yang bergelar suamai atau isteri selama ini sudah cukup sejati?

Yuanf
Yuanfa bersama isterinya, Zhou Yuai berkahwin pada November tahun 1958.

Anda mungkin merasakan cinta selama ini sudah cukup sejati, tapi kisah dibawah ini juga begitu menyentuh perasaan, kisah cinta sejati yang sangat jarang ditemui, yang mungkin hanya satu dalam sejuta.

CHINA - Kerana sayangkan isteri, seorang lelaki tua berusia 84 tahun sanggup mendukung dan mengendong isterinya selama 56 tahun usia perkahwinan mereka.

Memetik laporan Shanghaiist.com, isterinya jatuh sakit ketika dia meninggalkan isterinya untuk mencari rezeki di sebuah lombong arang batu Bandar Tai’an.

“Kami baharu sahaja lima bulan berkahwin. Ketika itu saya dapat surat dari keluarga yang mengatakan isteri sakit dan tak mampu bangun. Saya ambil cuti dan pulang ke kampung segera untuk jaga isteri saya,” katanya.

Penyakit yang menyerang isterinya menyebabkan isterinya lumpuh. Yuai tidak lagi mampu membuat kerja rumah dan terpaksa bergantung sepenuhnya pada orang lain untuk bergerak.

Selama 56 tahun, Yuanfa meletakkan isterinya di atas kerusi roda dan menyorong isterinya ke semua hospital dan jawapan yang diterima oleh doktor-doktor yang merawat isterinya sama.

Yuai disahkan tidak mampu berjalan dan makan dengan sendiri, serta tidak mampu melahirkan anak.

Menurut Yuanfa, ramai sahabat dan ahli keluarga cuba memujuknya untuk menceraikan isterinya, bagaimanapun, Yuanfa sebaliknya terus setia bersama Yuai.

Demi isterinya, Yuanfa sanggup berhenti kerja di lombong arang batu kerana mahu sentiasa menjaga isterinya.

Kata Yuanfa lagi, dia pernah memanjat gunung beberapa kali untuk mencari akar dan daun herba untuk menyembuhkan isterinya.

Pulang ke rumah, Yuanfa akan mereneh herba itu dan merasa ubat akar kayu yang dibuat terlebih dahulu sebelum memberikan ubat herba itu kepada Yuai.

Ia bagi memastikan ubat itu tidak beracun.

Pada musim panas, Yuanfa memandikan isterinya setiap hari bagi memastikan isterinya berada dalam keadaan sejuk dan selesa.

Manakala bagi setiap musim panas pula, Yuanfa akan mengendong isterinya keluar setiap kali matahari memancar di luar rumah.

“Itu semua saya lakukan selama 56 tahun dan saya masih sayangkan dia sehingga kini,” katanya lagi.

Tabik untuk Yuanfa!

BACA INI JUGA: Bagaimana Membuktikan Cinta Sejati?

Sumber: Sinarharian.com.my

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

1 comments so far

Bukan senang nak cari lelaki setia sebegini pada abad nie...memang menarik kisah cinta mereka berdua..
Walaupun diuji dengan pelbagai masalah.
Tapi tetap memilih untuk bersama..

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon