Wednesday, September 30, 2015

Bayi 8 Bulan Perlu RM160,000 Untuk Pembedahan Hati


Muhammad Syaffiq Mohd Saharuddin, bayi lapan bulan yang menghidap penyakit kegagalan hati memerlukan bantuan kira-kira RM160,000 untuk membolehkannya melakukan pembedahan hati di China.

Muhammad Syaffiq Mohd. Saharuddin
Muhammad Syaffiq, 8 bulan, dipangku ibunya Zuraitun bersama keluarga.

Ibunya, Zuraitun Zakaria berkata Muhammad Syaffiq, anak kelimanya yang dilahirkan normal itu, dikesan menghidap penyakit tersebut semasa berusia empat bulan.

Zuraitun, 34, berkata ketika itu Muhammad Syaffiq, yang menerima rawatan di Klinik Kesihatan Bandar Mas di sini, dinasihatkan untuk mendapatkan rawatan lanjut di Hospital Sultan Ismail Johor Baharu berikutan terdapat kesan kuman pada darahnya.

"Selepas itu, Muhammad Syaffiq dirujuk ke Hospital Sultanah Aminah Johor Baharu tiga hari kemudian bagi menjalani pembedahan segera.

"Bagaimanapun pembedahan itu gagal dan tidak boleh diteruskan berikutan doktor mengesahkan Muhammad Syaffiq menghidap penyakit ini," katanya ketika ditemui di rumahnya di Felda Semenchu, di sini.

Zuriatun, berkata selain mempunyai kulit pucat dan matanya yang kekuningan, perut anaknya juga mengeras dan buncit.

Muhammad Syaffiq turut membesar seperti biasa di mana berat badannya kini adalah tujuh kilogram berbanding berat badan ketika dilahirkan iaitu 3.01 kilogram.

"Bagaimanapun, doktor yang merawat Muhammad Syaffiq memberitahu itu adalah berat air yang berada dalam perutnya akibat kegagalan hati untuk berfungsi secara normal," katanya.

Orang ramai yang ingin menghulurkan sumbangan boleh menyalurkannya menerusi akaun Maybank 101075481127 atas nama Zuraitun Zakaria atau menghubunginya di talian 019-7043423 lapor BERNAMA.

BACA INI JUGA: Kekeliruan Derma Organ, Islam Mengharuskan, Kemuncak Sedekah

3 comments

  1. jom bantu dan kongsikan di media sosial

    ReplyDelete
  2. Semoga segala urusannya dipermudahkan. Sama2 kita membantu apa yg termampu...

    ReplyDelete
  3. Moga urusannya dipermudahkan...Aamiin.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon