Saturday, July 04, 2015

Tiada Lagi Si Tama, Satu-satunya Kucing Pemegang Jawatan Eksekutif Di Dunia!


Seekor kucing yang paling disayangi di Jepun, yang memenangi hati penduduk Jepun dengan bekerja sebagai manager sebuah stesen keretapi, akhirnya mati dan akan dikebumikan dalam satu majlis bagi mengenang jasanya.

Tama

Tama, seekor kucing berusia 16 tahun, telah menarik beribu-ribu pelancong ke stesen keretapi kecil Kishi di Wakayama selepas ia secara rasmi dilantik sebagai manager stesen pada tahun 2007.

Kisah kejayaan seekor kucing menyelamatkan stesen kereta api yang hampir muflis sememangnya begitu mengagumkan.

Kisahnya boleh anda baca di sini, Kucing Selamatkan Syarikat Hampir Bangkrap!

Kejayaan dalam menjalankan peranannya menyebabkan ia diberikan anugerah daripada gabenor Wilayah Wakayama pada tahun 2008 dan kenaikan pangkat ke Super-manager di Wakayama Electric Railway pada tahun 2013.

Sebelum kewujudan Tama di stesen tersebut, stesen itu hampir muflis.

Tama, yang kemudiannya diambil bekerja bersama uniform khas dengan pantas menarik ramai pengunjung ke stesen keretapi tersebut seterusnya menyelamatkan ekonomi di kawasan ini.

Nitama

Tama diberikan penghargaan kerana berjaya menarik ramai pengunjung yang menggunakan Kishigawa Line sebanyak 55,000 orang seterusnya menjana 1.1 billion yen (RM 338 juta) untuk ekonomi tempatan.

Antara yang bersedih dengan pemergian Tama yang mati kerana kegagalan jantung adalah Yoshinobu Nisaka yang berkata, "Tama adalah kucing yang sangat popular di sini dan di luar ia dikenali sebagai bintang pelancongan. Atas berita pemergiannya, saya mahu meluahkan kesedihan dari dalam hati saya".

Tempat Tama akan digantikan dengan seekor kucing pelatih, Nitama.

BACA INI JUGA: Tahukah Anda Kenapa Kucing Menggeselkan Badan?

Sumber: Siakapkeli

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon