Sunday, May 31, 2015

Hadiah RM1 Juta Jika Dapat Dedahkan Rahsia Kekayaan Tun Mahathir!


Kemelut kritikan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad terhadap kepimpinan negara nampaknya semakin panas apabila ada pihak mula mengungkit pelbagai cerita mengenai penyelewengan negarawan tersebut.

Tun Mahathir

Sebelum ini, beberapa penulis blog pernah mempersoalkan kekayaan anak-anak beliau yang didakwa menerima keistimewaan tertentu sepanjang 22 tahun pemerintahan Dr. Mahathir selain rakan-rakan rapat beliau sendiri.

Namun kali ini sebuah badan bukan kerajaan dikenali Citizens for Accountable Malaysia (CAGM) secara terbuka menawarkan hadiah RM1 juta tunai kepada mana-mana pihak dapat mendedahkan kekayaan rahsia Dr. Mahathir.

Dalam satu kenyataan media pada Sabtu, Pengerusi CAGM, Md. Zainal Abidin berkata pihaknya bersedia memberi wang tunai lumayan itu kepada individu yang berjaya membongkar kemewahan tersembunyi bekas pemimpin itu.

Bakal pemenang mestilah tampil menyediakan maklumat dan bukti kukuh sekali gus membawa kepada kesahihan segala harta dan wang tunai yang dimiliki secara rahsia oleh Dr. Mahathir serta tiada sesiapa belum tahu lagi.

Ganjaran akan diberi kepada individu tersebut berdasarkan sejauh mana besarnya maklumat, ketulenan dan tahap kepentingan bukti yang boleh digunakan agensi penguatkuasaan bagi membongkar rahsia kekayaan Dr. Mahathir.

“Namun, hadiah RM1 juta ini masih lagi tertakluk kepada terma dan syarat tertentu, manakala identiti pemberi maklumat tersebut akan dilindungi ketat oleh pihak CAGM dengan apa cara sekali pun,” tegas Md Zainal.

Beliau berkata, berdasarkan penyelidikan CAGM, sepanjang lebih dua dekad memimpin negara, Dr. Mahathir menyembunyikan kekayaan menerusi beberapa institusi pulau pesisir antarabangsa dalam pelbagai bentuk.

Malah ujarnya, laman rujukan popular Wikipedia pernah menyatakan Dr. Mahathir sebagai bekas pemimpin yang kedua terkaya di dunia selepas mantan Presiden Mesir, Hosni Mubarak dengan kekayaan bersih AS$44 bilion.

“Keadaan itu kemungkinan besar menjelaskan keupayaan Dr. Mahathir sebagai ‘kingmaker‘ atau orang yang amat berpengaruh dalam mencorakkan hal ehwal politik Malaysia walaupun telah lama bersara,” jelas Md. Zainal.

CAGM pada masa sama mendesak Parlimen mengeluarkan usul ‘wang gelap’ bagi membongkar segala aset dan pendapatan asing yang cuba dirahsiakan oleh ramai pemimpin politik, ahli-ahli keluarga dan proksi mereka.

Sebuah pasukan khas wajar dibentuk oleh kerajaan untuk mencari dan membawa balik ‘wang gelap’ itu yang disimpan tokoh politik khasnya bekas perdana menteri waima pemimpin negara sedia ada.

BACA INI JUGA: Dua Pembohongan Najib Kes Kehilangan Wang 1MDB - Tun Mahathir

CAGM Reward vs Mahathir

Sumber: Mynewshub.cc

2 comments

  1. siapalah yang dapat membongkar kekayaan Tun Dr. Mahathir dan mendapat satu juta tu agaknya ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ada pun rasanya dah lama terbongkar..:)

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon