Tuesday, May 26, 2015

Etnik Rohingya Dibunuh, Tapi Bantu Penganut Buddha Di Nepal


Inilah ajaran Islam yang sebenar! Walaupun warga minoriti Muslim Rohingya dibunuh oleh ekstremis Buddha di Myanmar, namun sedikit pun tiada perasaan dendam umat Islam untuk membalas segala kejahatan tersebut.

Rohingya dibunuh

Itulah yang terjadi di Nepal, saat terjadinya gempa bumi dahsyat yang hampir memusnahkan sebahagian bumi Nepal pada 25 April lalu, umat Islam Nepal tangkas bangun untuk membantu warga Buddha dan Hindu (penduduk majoriti Nepal) dari segi apa yang terdaya.

Memetik laporan Merdeka.com, seorang anggota Masjid Jami Nepal, Mohammad Rizwan, berkata, masjid-masjid yang selamat dari gempa bumi telah dijadikan sebagai pusat pengumpulan barangan bantuan untuk mangsa korban dan ahli keluarga mereka.

Jelas Mohammad lagi, setelah gempa melanda Nepal dengan magnitud 7.8 skala richter, 25 April lalu, seluruh ahli masjid berkumpul, mereka mencari info adakah warga muslim yang terkorban.

Ternyata di sekitar Kathmandu hanya ada dua warga yang meninggal dunia dan belasan yang lain cedera. Tapi majoriti keluarga Islam selamat.

“Oleh sebab itu, kini Masjid Jami menjadi pusat pengumpulan bantuan logistik untuk mangsa korban Buddha dan hindu.

“Beras, air bersih, dan makanan siap disediakan.Ini bantuan yang datang dari komuniti muslim Nepal. Kami mengirim ke manapun warga Nepal yang memerlukannya," katanya.

BACA INI JUGA: Selamatkan Etnik Islam Rohingya, Mereka Sedang Disembelih!

Sumber: Sinarharian.com.my

1 comment

  1. bagusnya orang islam sekarang, kenapa masa israel serang palestin korang marah, biarkan la, kita kan kena bantu orang bukan islam..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon