Monday, April 20, 2015

'Jambatan Bengkok Satu Langkah Maju Memandang Ke Hadapan'


Jika British membuat Jambatan Johor dan bukan Tambak Johor pada tahun 1923, tentunya Perdana Menteri dan mantan Perdana Menteri Malaysia tidak berada dalam keadaan yang serba salah.

Jambatan bengkok [2]

Tun Dr Mahathir ketika menjadi PM telah memulakan asas pembinaan ‘jambatan bengkok’ (crooked bridge) tetapi asas itu tidak diteruskan oleh penggantinya, Datuk Seri Abdullah Badawi dan Datuk Sri Najib Tun Razak.

Seratus tahun dulu soal alam sekitar bukan suatu perkara yang diberikan perhatian seperti sekarang ini. Kenapa Tambak Johor dan bukan Jambatan Johor adalah berkisar di sekitar kos. Kerajaan British tidak mahu menanggung kos membuat jambatan kerana ia lebih mahal daripada membuat tambak.

Kalau jambatan, besi dan logam-logam lain dikatakan mahal harganya, sedangkan batu yang boleh dikeruk dari sebuah bukit di Johor Bahru dan Bukit Timah di Singapura untuk menambak Selat Tebrau adalah jauh lebih murah.

Kini, kita boleh menganggarkan begitu banyak sampah-sarap yang termendap sepanjang tambak itu, di kedua belah. Air dari Selat Melaka dan Laut China Selatan tersekat di situ. Tidak payah disebutkan betapa buruk pencemaran berlaku di situ begitu lama.

Salah satu badan perundangan terbaru ialah di EU atau Kesatuan Eropah yang mengandungi 28 buah negara. Menurut prinsip umum undang-undangnya, sebarang tindakan dalam sebarang bentuk yang mencemarkan udara dan air adalah ditegah.

Bila tegahan ini tidak dipedulikan, ia bertukar menjadi kesalahan jenayah. Justeru hukuman yang setimpal dalam kanun jenayah yang relevan akan dikuatkuasakan, tanpa mengira pihak yang didapati bersalah itu sebuah negara, firma, badan-badan tertentu atau individu.

Negara-negara di sebelah sini dunia mungkin boleh memperlekeh saja undang-undang begitu, tetapi sejarah dunia telah menunjukkan bahawa apa yang berlaku di Barat lambat laun akan sampai ke sini.

Akhir-akhir ini presiden dan perdana menteri beberapa buah negara di Afrika dan Eropah Timur dibawa ke pengadilan di Barat meskipun kesilapan mereka berlaku dalam sempadan negara masing-masing.

Negara-negara juga, terutama yang membangun, yang menutup mata dan telinga kepada realiti akan dikenakan hukuman diboikot atau ditahan daripada mendapat kemudahan perbankan dan ekonomi serta aliran kewangan. Seperti di Syria, Cuba, Yaman, Liberia dan Sudan, kehidupan rakyat akan terjejas.

Mungkin alasan bahawa Jambatan Bengkok itu dibuat dalam sempadan negara kita boleh diperkuatkan dengan alasan alam sekitar menurut undang-undang EU. Jika EU sudah merapikan ‘rumah’ sendiri, dan AS pula bersefahaman dengannya seperti yang boleh dijangkakan, maka soal pencemaran air dan udara akan menjadi sesuatu yang mudah ditangani. Senjata mencekik perdagangan dan ekonomi umumnya akan digunakan.

Suatu ketika dulu telah timbul ura-ura hendak mengorek sebuah terusan di Segenting Kra di Thailand. Takat yang paling tirus di situ ialah lebih kurang 30 kilometer dari tebing ke tebing antara Lautan Hindi dengan Laut China Selatan, jaraknya kira-kira 500 kilometer dari Alor Setar.

Kalau ia menjadi kenyataan, nescaya ia boleh menjejaskan Singapura sebagai sebuah pelaburan terbesar di Asia Tenggara. Sebuah terusan yang luasnya satu kilometer akan menampung dua buah kota di kedua belah tebing dengan segala kemudahan sebuah pelabuhan. Namun segalanya itu hanya tinggal andaian saja.

Kenapa ia pupus begitu saja adalah sesuatu yang meninggalkan tanda tanya besar hingga sekarang. Adakah ia atas nasihat dua kuasa besar dunia, AS dan Britain? Hakikatnya, Thailand bersahabat baik dengan AS dan ‘sepupunya’, Britain – yang menjadi pemerintah kolonial Singapura waktu itu.

Dengan mengambil kira faktor-faktor yang disebutkan di atas, pembikinan sebuah jambatan yang didukung bersama oleh Malaysia dan Singapura boleh membebaskan air mengalir di Selat Tebrau.

Ia adalah satu langkah maju yang memandang ke hadapan dan bukan ke belakang. Dengan sendirinya soal kebersihan alam sekitar terselesai. Keraguan hidup berjiran menjadi kendur di sisi rakyat. Limpahannya akan meninggalkan kesan positif dalam aspek-aspek lain.

OLEH: Tan Sri Adam A Kadir mantan Presiden Senat

BACA INI JUGA: Isunya Bukan Jambatan Bengkok, Ini Soalan Rakyat - Tun Mahathir

Sumber: Sinar Harian Kolumnis

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon