Jan 26, 2015

Zamani Maafkan Penyebar Video

Orang kata, kalau kita memaafkan seseorang yang berbuat salah kepada kita, air muka kita tidak akan jatuh dan bukan dilihat sebagai mengalah.

Zamani Ibrahim

Mungkin itulah yang boleh dikatakan terhadap bekas vokalis Slam, Zamani yang namanya panas sejak beberapa hari lalu apabila video klip dia menyanyi lagu popularnya sambil bergari di sebuah balai tersebar.

Dia pada mulanya ditahan atas kesalahan berkaitan dadah.

Rata-rata peminat dan bukan peminat senada meluahkan rasa marah terhadap pasukan polis yang dikatakan dalang kepada tindakan merakam dan menyebarkan video itu.

Nasib baik Ketua Polis Negara bersikap terbuka dan pantas mengarahkan siasatan dilakukan terhadap pihak yang melakukan tindakan itu. Beliau tidak mengambil pendekatan mempertahankan anggotanya yang jelas salah dalam isu itu.

Umumnya orang ramai marah kerana aib dan maruah Zamani seolah-olah dipermainkan oleh anggota polis yang menahannya.

Malah ada yang melihatnya sebagai tindakan membuli tahanan.

Hakikatnya, apa yang berlaku mungkin budak polis yang menahan Zamani tu pun peminat dia dan meminta agar menyanyikan salah satu kegemarannya.

Silapnya benda itu dirakam dan menjadi kesilapan yang lebih besar sehingga ia tersebar.

Namun, yang hebat dalam isu ini adalah Zamani sendiri.

Mungkin dia ada isu dadah tetapi sikap dia yang lain memang harus dipuji.

Langsung tidak memperlihatkan rasa dendam.

Malah, kalau dilihat kepada kenyataan-kenyataan yang dibuatnya, ternyata Zamani begitu bersungguh bukan sekadar memaafkan bebudak polis yang merakam video itu, malah merayu mereka tidak dikenakan sebarang tindakan.

Kalau empunya tubuh (Zamani) sendiri tak mahu membesarkan isu itu dan berharap mereka tidak dikenakan tindakan, maka tidak ada keperluan pun untuk isu itu dilanjutkan.

Sikap pemaaf dan mulia hati Zamani sepatutnya menjadi titik noktah kepada episod panas itu.

Rasanya, dalam isu ini, yang menjadi hero dan juara pastinya Zamani. Penulis yakin, sikapnya itu sudah pasti menambah jumlah peminatnya menjadi berkali ganda.

Cuma kepada polis, ambil pengajaran daripada apa yang berlaku.

Wujudkan satu garis panduan yang jelas dan perlu dikuatkuasakan dengan bersungguh yakni polis tidak boleh merakam apa satu perbuatan melibatkan mana-mana tahanan.

Jika tidak, kes Zamani pasti bukan yang pertama dan terakhir yang kita lihat menjadi panas. -Mynewshub.cc

Empat Anggota Polis Digantung Tugas

Empat anggota polis yang dikaitkan dengan rakaman dan penyebaran klip video tersebut, telah ditukarkan ke bahagian operasi pejabat atau digantung dari tugas asal.

Ketua Polis Selangor Datuk Abdul Samah Mat berkata kesemua mereka masih bertugas di Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik tetapi tidak lagi terlibat dengan kerja berkaitan penyiasatan dan operasi.

“Mereka ditugaskan untuk kerja pejabat atau non-active task. Keputusan muktamad mengenai kedudukan mereka hanya akan dibuat selepas selesai siasatan,” katanya kepada pemberita pada satu majlis di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor di Shah Alam.

Abdul Samah berkata pihaknya masih menyiasat sekiranya ada lagi anggota yang terlibat dalam insiden yang mencuri perhatian ramai itu kerana klip video yang tersebar di laman sosial itu memaparkan penyanyi berkenaan disuruh menyanyi dengan tangannya bergari ketika dalam tahanan.

Ia mendapat kecaman pelbagai pihak yang menyifatkannya sebagai tindakan membuli dan menjatuhkan maruah penyanyi itu.

Abdul Samah berkata siasatan mengenai insiden itu tetap dijalankan walaupun Zamani telah mengeluarkan kenyataan memaafkan anggota yang melakukan kesalahan itu.

“Kita tidak akan melindungi mana-mana anggota kerana ini kesalahan serius yang bukan hanya memalukan individu berkenaan malah ia turut mencemarkan kredibiliti Polis Diraja Malaysia,” tegasnya.

Penyanyi itu dan seorang wanita yang ditahan dalam serbuan di sebuah rumah di Taman Keramat pada Rabu lepas, dibebaskan dengan jaminan polis dan tempoh reman empat hari terhadap mereka tidak disambung. -BERNAMA

-SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

3 comments

Assalammualaikum... SP,

bagus zamani nie... seorang pemaaf.. itulah sifat orang mukmin.. iaittu memaafkan kesalahan orang lain...

mselim3

Waalaikumsalam mSelim. Begitulah yang sebaik-baiknya kan..

assalam..wa respect lu bro zamani..

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon