Friday, January 09, 2015

Charlie Hebdo, Akhbar Anti-Islam Utama Di Perancis!


Apa yang berlaku di pejabat akhbar Charlie Hebdo adalah kesalahan yang seharusnya mereka elakkan.

Charlie-hebdo

Menghina dan menggunakan agama penganut lain dengan tujuan melariskan jualan akhbar adalah sesuatu yang sangat jijik, lebih-lebih lagi menggunakan pendekatan karikatur untuk menghina Nabi Muhammad SAW dan agama Islam.

Malangnya, dunia sekali lagi akan menuduh Islam sebagai agama pengganas susulan serangan berdarah ke atas pejabat majalah mingguan Perancis, Charlie Hebdo di ibu kota Paris pada Rabu.

Namun, dunia sebenarnya sedar dan tahu mengapa dan sebab apa perkara ini berlaku. Akhbar Charlie Hebdo sebenarnya yang memulakan provokasi sehingga ada segolongan yang bertindak sedemikian.

Dunia Islam sebenarnya sudah menegur tetapi Charlie Hebdo langsung tidak peduli. Islam tidak memerangi mereka, tetapi mereka yang memulakannya dengan serangan-serangan menjijikkan melalui karikatur kreatif hasil Stephane Charbonnier dan tiga pelukis karikatur terkenal Perancis yang lain.

Akhbar kontroversi Denmark

Charlie-hebdo [2]

Bangunan ibu pejabat Jyllands-Posten, akhbar kontroversi Denmark yang pernah mencetuskan kemarahan umat Islam di seluruh dunia pada 2005 lalu, mula diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga dan dikawal ketat pihak keselamatan.

Langkah luar biasa itu dibuat susulan serangan berdarah ke atas pejabat majalah mingguan Perancis, Charlie Hebdo di ibu kota Paris pada Rabu yang mengorbankan 12 orang termasuk ketua editor, Stephane Charbonnier dan dua anggota polis tempatan.

“Jyllands-Posten memaklumkan semua petugas menerusi e-mel berhubung tambahan langkah keselamatan di bangunan syarikat itu di Copenhagen dan bandar raya Viby,” lapor akhbar tertua Denmark yang diasaskan pada 1749, Berlingske, Denmark.

Harian tempatan konservatif tersebut memetik jurucakap Jyllands-Posten, Christine Blach sebagai berkata, syarikat akhbar pro-Israel yang ditubuhkan pada 1871 itu memantau teliti perkembangan insiden serangan bersenjata terhadap Charlie Hebdo.

Peristiwa yang mengejutkan banyak pihak itu menyaksikan lapan kartunis terbaik Charlie Hebdo maut ditembak ketika sedang bermesyuarat dan lima lagi petugas majalah tersebut cedera ketika diserang sekumpulan lelaki lengkap dengan senjata berat.

Jyllands-Posten pernah membangkitkan kemarahan masyarakat Islam antarabangsa apabila menyiarkan siri 12 kartun satira pada 2005 yang menghina Nabi Muhammad SAW sebelum ia kemudian dicetak semula oleh Charlie Hebdo pada 2006.

Kurt Westergaard, artis di sebalik kartun kontroversi tersebut dan pernah menjadi sasaran cubaan bunuh di rumahnya sendiri pada 2010 memberitahu stesen radio Denmark, serangan di Paris itu memang bertujuan untuk menakutkan petugas media.

Namun dia memuji kartunis Charlie Hebdo yang tidak gentar dengan ugutan pelampau tidak kira daripada ekstremis Islam, Kristian atau tokoh politik berpengaruh yang mahu menyekat kebebasan bersuara dalam kalangan pihak media tempatan.

Sementara itu, perkhidmatan perisikan Denmark dalam satu kenyataan media berkata, situasi semasa negara tersebut masih terkawal tetapi serangan di ibu kota Perancis itu dibimbangi mampu merebak ke negara rantau Skandinavia berkenaan. –Agensi

-SENTIASAPANAS.COM

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon