Jan 20, 2015

Blogger Milosuam Dipenjara 2 Tahun!

Blogger terkenal pro-PKR, semalam disabitkan bersalah di bawah Seksyen 505, Kanun Keseksaan di Mahkamah Kota Kinabalu, Sabah.

Yusuf Al Siddique Suratman - Milosuam

Susulan itu blogger Milosuam atau nama sebenarnya, Yusuf Al Siddique Suratman, 30, dijatuhkan hukuman penjara maksimun 2 tahun.

Yusuf disabitkan bersalah melakukan khianat awam kerana memuatnaik artikel bertajuk “Pendatang asing bakal cetus huru hara di Sabah?” susulan insiden pencerobohan tentera Sulu di Lahad Datu pada 2013.

Dalam artikel tersebut yang turut diselitkan dokumen didakwa Yusuf diperoleh daripada pihak polis, dia membayangkan 1,500 pendatang asing mampu mencetuskan huru hara di Sabah, sekaligus didapati boleh mencetuskan ketakutan awam.

Artikel yang membawa kepada pertuduhan terhadap blogger Milosuam bertarikh Mac 2013:

Maklumat sulit: Pendatang asing bakal cetus huru hara di Sabah?

SEBENTAR tadi ReJaM© terima satu email daripada seorang pengirim yang mendakwa dirinya sebagai "orang dalam" dan memiliki maklumat sulit dari PDRM.

Pengirim memberikan satu dokumen berbentuk arahan kepada anggota polis dan keselamatan di Sabah agar bersiap sedia dengan sebarang kemungkinan kerana berdasarkan maklumat orang awam, 1400 orang dimaklumkan sebagai pendatang asing di Kota Kinabalu dan Tawau akan membuat huru hara.

Surat itu meminta agar para petugas, pegawai dan semua anggota keselamatan supaya mengambil langkah berjaga-jaga paling tinggi serta meningkatkan kekuatan anggota yang bertugas memandangkan pendatang asing ini akan mensasarkan anggota keselamatan untuk membuat huru hara.

Di bawah ini surat yang dimaksudkan. ReJaM© percaya ramai yang telah menerima surat ini dalam bentuk email berantai. Bagaimanapun, kesahihannya masih tidak dapat dipastikan. Barangkali mungkin juga ada pihak tertentu yang cuba mencetuskan kebimbangan kepada orang ramai.

Rahsia Polis

ReJaM© harap orang ramai yang telah menerima surat ini dalam bentuk email berantai agar menimbangkannya dengan penuh rasional kerana kesahihannya masih tidak dapat dipastikan.

Umum mengetahui bahawa ramai pendatang asing yang telah menerima IC hasil projek IC di Sabah untuk mengundi BN sebelum ini. Jika maklumat ini benar-benar dikeluarkan oleh PDRM, maka kita perlu mengambil langkah berjaga-jaga kerana musuh sudah lama berada di kalangan kita.

ReJaM© "Pendatang asing menangguk dalam air yang sedia keruh?"

Sumber:
http://milosuam.blogspot.com/2013/03/maklumat-sulit-pendatang-asing-bakal.html

Mahkamah bagaimanapun membenarkan hukuman ditangguhkan sementara menunggu rayuan kes.

Dalam pada itu para peguam dari Lawyers for Liberty (LFL) menyifatkan keputusan mahkamah tersebut berbaur politik.

LFL mempertikaikan mengapa Yusuf didakwa dan dihadapkan ke mahkamah di Kota Kinabalu sedangkan dia ditahan di Kuala Lumpur pada Mei 2013.

"Milosuam didakwa di Kota Kinabalu walaupun beliau sebenarnya berpangkalan di Kuala Lumpur.

"Beliau ditahan di Kuala Lumpur pada Mei 2013 dan tidak pernah menjejak kaki ke Kota Kinabalu semasa menulis bahan tersebut. Perbicaraannya di Kota Kinabalu tidak berasas dan tidak perlu," kata LFL dalam satu kenyataan.

Krisis pencerobohan Lahad Datu 2013 mengaitkan insiden diplomatik yang berlaku di antara Malaysia dan Filipina sejurus selepas 235 rakyat Filipina yang sebahagiannya bersenjata mendarat di Kampung Tanduo, daerah Lahad Datu, Sabah pada 11 Februari, 2013.

Kumpulan tersebut yang menggelar diri mereka sebagai Angkatan Keselamatan Diraja Kesultanan Sulu dan Borneo Utara dihantar oleh Jamalul Kiram III yang merupakan salah seorang daripada pihak yang menuntut takhta Kesultanan Sulu.

Kiram berkata matlamat mereka menuntut kembali wilayah mereka di bahagian timur Sabah (bekas Borneo Utara) yang masih tidak dapat diselesaikan.

Sumber: Themalaysianinsider.com/SENTIASAPANAS.COM

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

13 comments

nasib blog cik nor personal n business blog jer..:)

Malangnya hanya blogger tertentu yang disabit kesalahan. Ramai lagi blogger yang tidak bertanggungjawab dan keyboard warrior terutama di Facebook terlepas tanpa sebarang tindakan..

Tu la masalahnya. Kita bukan berpihak kepada sesiapa, yang salah itu memang salah cuma janganlah pilih kasih kan dan mensasar individu tertentu sahaja. Tak kisahlah belah manapun..

Itulah namanya perjuangan kan KK..:)

dulu saya ada juga baca milosuam tapi dah kurang sejak kebelakangan ini.

Saya pun tulis juga pasal politik tetapi maklumat saya ambil dari sumber yang sahih sahaja macam surat khabar dan blog politik yang boleh dipercayai. Namun, sumber utama saya adalah akhbar. Saya tak berani ambil sumber lain sebab kalau salah maklumat boleh kena dakwa, kena saman, ditahan di bawah Akta Hasutan dan dikejar polis cawangan khas. Saya tak nak macam tu. Dan saya juga tak buat fitnah kat blog. Dosa satu risikonya pun tinggi.

kenapa tak tangkap orang yang sebarkan surat tu... orang yang buat ulasan pula yang kena... sama macam kes sirul dan azilah laa... orang yg arahkan pembunuhan bebas bersoping sakan... huhhh... apa nak jadi la malaysia nie... patut la bala bertimpa2...

Betul tu MNH. Keberanian ada batasnya..

Lepas nie kena minum milo panas pulak..milo suam dah kena tangkap...

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon