Saturday, December 06, 2014

Pakar Matematik Terkedu Selepas Cabar Al-Qur'an


Dr Gary Miller (Kini Dr Abdul Ahad) adalah seorang pendakwah yang sangat aktif dan sangat berpengetahuan tentang Alkitab.

Dr Miller

Lelaki ini terlalu taksub dengan matematik, dan sebab itulah dia lebih berpandukan kepada akal logik. Pada suatu hari, beliau memutuskan untuk membaca Al-Qur'an untuk cuba mencari apa-apa kesilapan yang dia mungkin boleh ambil kesempatan bagi menarik orang Islam memeluk agama Kristian.

Beliau menyangka Al-Qur'an adalah sebuah buku lama yang ditulis 14 abad yang lalu, sebuah buku yang bercerita tentang padang pasir dan sebagainya.

Apa yang ditemuinya selepas itu amat mengejutkannya dan beliau begitu kagum. Dia mendapati Al-Qur'an mempunyai sesuatu yang tidak ada pada semua kitab lain di dunia ini.

Dia menjangka akan menemui cerita-cerita tentang masa sukar Nabi Muhammad SAW hadapi, seperti kematian isterinya Khadijah r.a. atau kematian anak-anak lelaki danperempuannya.

Bagaimanapun, beliau tidak menemui apa-apa seperti itu. Dan apa yang membuatkan beliau lebih keliru adalah, dia menemui satu surah dalam Al-Qur'an yang dinamakan “Maryam” yang mengandungi banyak kisah berkenaan Maryam yang tidak pernah ditemui dalam mana-mana buku yang ditulis mahupun dalam Al-kitab mereka (bible).

Dia tidak menemui surah yang dinamakan sempena “Fatimah” (anak nabi) atau “Aishah” (isteri Rasulullah SAW), semoga Allah rahmati kedua-dua mereka.

Dia juga mendapati bahawa nama Isa a.s. telah disebut dalam Al-Qur'an sebanyak 25 kali manakala nama “Muhammad” SAW hanya disebut sebanyak 4 kali, dia menjadi lebih keliru.

Dia mula membaca Al-Qur'an dengan lebih teliti dengan harapan untuk mencari kesilapan tetapi dia terkejut apabila dia membaca ayat 82 dalam Surah Al-Nisa’a (Wanita) yang bermaksud:

“Patutkah mereka (bersikap demikian), tidak mahu memikirkan isi Al-Qur'an? Dan kalaulah Al-Qur'an itu bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan mendapati di dalamnya banyak perselisihan“.

Dr Miller menyebut tentang ayat ini, “Salah satu prinsip saintifik yang terkenal adalah prinsip mencari kesilapan atau mencari kesilapan dalam teori sehingga ia terbukti benar (Ujian Pemalsuan). Apa yang menakjubkan ialah Al-Qur'an meminta orang Islam dan bukan Islam untuk cuba mencari kesalahan dalam buku ini dan Al-Qur'an sendiri menyatakan bahawa mereka tidak akan menemui apa-apa kesalahan“.

Beliau yang merasa kagum berkata, “Tidak ada penulis di dunia yang mempunyai keberanian untuk 'menulis' buku dan mengatakan bahawa ia kosong daripada kesilapan, tetapi Al-Qur'an, sebaliknya, memberitahu anda bahawa ia tidak mempunyai kesalahan dan meminta anda untuk cuba mencari satu dan anda tidak akan menemuinya. “

Satu lagi ayat yang Dr Miller ditunjukkan adalah ayat 30 dalam Surah ‘Al-Anbiya’(Nabi-nabi):

“Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman?“

Dia berkata, “Ayat ini benar-benar merupakan subjek penyelidikan saintifik yang memenangi Hadiah Noble pada tahun 1973 dengan teori ”Great Explosion“.

Menurut teori Great Explosion, alam semesta adalah hasil daripada satu letupan besar yang membawa kepada pembentukan alam semesta dengan langit dan planet.

Dr Miller berkata, “Sekarang, kita sampai kepada apa yang menakjubkan tentang Nabi Muhammad SAW dan tanggapan tentang syaitan membantunya, Allah berfirman:

“Dan Al-Quran itu pula tidak sekali-kali dibawa turun oleh syaitan-syaitan. Dan tidak layak bagi syaitan-syaitan itu berbuat demikian, dan mereka juga tidak akan dapat melakukannya. Sesungguhnya mereka dihalang sama sekali daripada mendengar wahyu yang dibawa oleh malaikat.” Al-Qur'an Surah 26: Ayat 210-212

“Apabila engkau hendak membaca Al-Qur’an, hendaklah kamu meminta perlindungan kepada Allah dari hasutan Syaitan yang direjam.” Al-Qur'an, Surah 16, Ayat 98.

Anda lihat? Bolehkah ini menjadi cara syaitan untuk menulis buku? Bagaimana dia boleh menulis buku kemudian memberitahu anda untuk meminta perlindungan Tuhan daripada syaitan sebelum membaca buku itu? Ini adalah ayat-ayat ajaib dalam buku ajaib! Dan mempunyai jawapan yang logik untuk orang-orang yang menganggap bahawa ini dari syaitan“.

Dan di antara kisah-kisah yang mengagumkan Dr Miller adalah kisah Nabi SAW dengan Abu Lahab. Dr Miller berkata, “Orang ini (Abu Lahab) yang begitu teruk membenci Islam sehinggakan dia akan mengikut Nabi di mana sahaja untuk mengaibkan Nabi Muhammad SAW.

Jika dia melihat Nabi bercakap dengan orang yang tidak dikenali, dia akan menunggu sehingga dia selesai dan kemudian bertanya kepada mereka, "Apa yang Muhammad beritahu anda? Jika beliau berkata ia putih maka ia pada hakikatnya hitam dan jika beliau berkata ia adalah malam maka ia adalah siang hari.

Tujuannya adalah untuk memesongkan semua apa yang Nabi katakan dan untuk membuat orang curiga mengenainya.

Dan 10 tahun sebelum kematian Abu Lahab, sebuah surah telah diilhamkan kepada Nabi, yang dinamakan “Al-Masad”.

Surah ini menceritakan bahawa Abu Lahab akan masuk ke dalam neraka, dalam erti kata lain, ia mengatakan bahawa Abu Lahab tidak akan memeluk agama Islam.

Selama 10 tahun, Abu Lahab berkata, “Muhammad mengatakan bahawa saya tidak akan menjadi seorang Muslim dan saya akan masuk ke dalam neraka, tetapi saya memberitahu anda sekarang bahawa saya mahu memeluk agama Islam dan menjadi seorang Muslim. Apa yang anda fikir mengenai Muhammad? Adakah dia menyatakan kebenaran atau tidak? Adakah inspirasinya datang dari Allah?“

 Tetapi Abu Lahab tidak berbuat demikian walaupun dia mengingkari Nabi di dalam semua perkara, tetapi tidak dalam satu perkara. Dalam erti kata lain, ia seolah-olah Nabi Muhammad SAW memberikan Abu Lahab peluang untuk membuktikan dia salah!

Tetapi dia tidak berbuat demikian selama 10 tahun! Dia tidak memeluk agama Islam dan tidak juga berpura-pura menjadi seorang Muslim!

Sepanjang 10 tahun, dia mempunyai peluang untuk menghancurkan Islam! Tetapi ini tidak berlaku kerana itu bukanlah kata-kata Muhammad SAW, tetapi kata-kata Allah yang mengetahui apa yang tersembunyi dan tahu bahawa Abu Lahab tidak akan menjadi seorang Muslim.

Bagaimana Nabi Muhammad SAW boleh mengetahui bahawa Abu Lahab akan membuktikan apa yang dikatakan dalam Surah tersebut jika ini bukannya inspirasi daripada Allah?

Bagaimana dia boleh yakin sepanjang 10 tahun bahawa apa yang di dalamnya (Al-Qur'an) adalah benar jika dia tidak tahu bahawa itu inspirasi daripada Allah?

Bagi seseorang untuk mengambil apa-apa cabaran yang berisiko, ini hanya mempunyai satu maksud, bahawa ini adalah inspirasi daripada Tuhan.

“Binasalah kedua-dua tangan Abu lahab, dan binasalah ia bersama! Hartanya dan segala yang diusahakannya, tidak dapat menolongnya. Ia akan menderita bakaran api neraka yang marak menjulang. Dan juga isterinya, seorang perempuan pemunggah kayu api. Di lehernya sejenis tali, dari tali-tali yang dipintal." Surah Al-Masad.

Dr Miller berkata tentang ayat yang dikaguminya ini, "Salah satu keajaiban dalam Al-Qur'an ialah mencabar masa depan dengan perkara-perkara yang manusia tidak boleh ramalkan dan yang lulus penuh “Ujian Pemalsuan”.

Ujian ini terdiri daripada mencari kesilapan sehingga perkara yang sedang diuji terbukti betul. Sebagai contoh, mari kita lihat apa yang Al-Qur'an katakan mengenai hubungan antara orang Islam dan Yahudi.

"Al-Qur'an mengatakan bahawa orang Yahudi adalah musuh utama bagi umat Islam dan ini adalah benar sehingga kini sebagai musuh utama umat Islam adalah orang-orang Yahudi".

Dr Miller meneruskan, "Ini dianggap satu cabaran yang besar kerana orang-orang Yahudi mempunyai peluang untuk merosakkan Islam hanya dengan melayan umat Islam dengan cara yang baik untuk beberapa tahun dan kemudian berkata, "Di sini kami melayan anda sebagai kawan dan Al-Qur'an mengatakan bahawa kita adalah musuh, sesungguhnya Al-Qur'an itu salah! Tetapi ini tidak berlaku sepanjang 1,400 tahun! Dan tidak mungkin akan terjadi kerana ia adalah wahyu Allah yang mengetahui perkara yang ghaib dan bukan kata-kata manusia".

Dr Miller meneruskan, "Bolehkah anda melihat bagaimana ayat yang bercakap tentang permusuhan antara orang Islam dan Yahudi merupakan satu cabaran kepada minda manusia?"

"Demi sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) akan dapati manusia yang keras sekali permusuhannya kepada orang- orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik. Dan demi sesungguhnya engkau akan dapati orang-orang yang dekat sekali kasih mesranya kepada orang-orang yang beriman ialah orang- orang yang berkata: "Bahawa kami ini ialah orang- orang Nasrani (Kristian)". Yang demikian itu, disebabkan ada di antara mereka pendita-pendita dan ahli-ahli ibadat, dan kerana mereka pula tidak berlaku sombong". Surah Al-Maaidah, Ayat 82.

"Dan apabila mereka mendengar Al-Qur'an yang diturunkan kepada Rasulullah (Muhammad, s.a.w.), engkau melihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan apa yang mereka ketahui (melalui Kitab mereka) dari kebenaran (Al-Qur'an), sambil mereka berkata: "Wahai Tuhan kami, kami beriman (kepada Nabi Muhammad dan Kitab Suci Al-Qur'an), oleh itu tetapkanlah kami bersama-sama orang-orang yang menjadi saksi (yang mengakui kebenaran Nabi Muhammad s.a.w.)". Surah Al-Maaidah, Ayat 83.

"Dan tidak ada sebab bagi kami tidak beriman kepada Allah dan kepada kebenaran (Al-Qur'an) yang sampai kepada kami, padahal kami ingin (dengan sepenuh-penuh harapan), supaya Tuhan kami memasukkan kami (ke dalam Syurga) bersama-sama orang-orang yang salih". Surah Al-Maaidah, Ayat 84.

Ayat ini juga benar kata Dr Miller kerana dia merupakan seorang Kristian tetapi apabila dia tahu kebenaran, dia beriman dan memeluk agama Islam dan menjadi seorang bentara. Semoga Allah menyokongnya.

Dr Miller berkata tentang gaya unik Al-Qur'an adalah sesuatu yang indah, "Tidak syak lagi ada sesuatu yang unik dan luar biasa dalam Al-Qur'an yang tidak hadir di mana-mana sahaja, kerana Al-Qur'an memberikan anda maklumat khusus dan memberitahu anda bahawa anda tidak tahu sebelum ini.

Sebagai contoh, “Peristiwa yang demikian ialah sebahagian dari berita-berita ghaib yang Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), sedang engkau tidak ada bersama-sama mereka ketika mereka mencampakkan qalam masing-masing (untuk mengundi) siapakah di antara mereka yang akan memelihara Maryam. Dan engkau juga (wahai Muhammad) tidak ada bersama-sama mereka ketika mereka berkelahi (tentang perkara menjaga dan memelihara Maryam).“ Al-Qur'an, Surah 3, Ayat 44.

“(Kisah Nabi Nuh) itu adalah dari perkara-perkara yang ghaib yang Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), yang engkau dan kaum engkau tidak mengetahuinya sebelum ini. Oleh itu, bersabarlah. Sesungguhnya kesudahan yang baik (yang membawa kejayaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat) adalah bagi orang-orang yang bertaqwa.“ Al-Qur'an, Surah 11, Ayat 49.

“(Kisah nabi Yusuf) yang demikian ialah dari berita-berita yang ghaib yang kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), sedang engkau tidak ada bersama-sama mereka semasa mereka sekata mengambil keputusan (hendak membuang Yusuf ke dalam perigi) dan semasa mereka menjalankan rancangan jahat (terhadapnya untuk membinasakannya).” Al-Qur'an, Surah 12, Ayat 102.

Dr Miller meneruskan, “Tidak ada kitab suci lain menggunakan gaya ini, semua buku-buku yang lain terdiri daripada maklumat yang memberitahu anda di mana maklumat ini datang.

Sebagai contoh, apabila rundingan Holy Bible mengenai cerita-cerita dari bangsa-bangsa purba, ia memberitahu anda bahawa raja ini tinggal di tempat ini dan seorang pemimpin yang berjuang dalam peperangan itu, dan bahawa orang tertentu mempunyai beberapa kanak-kanak dan nama-nama mereka.

Tetapi buku ini (Bible) sentiasa memberitahu anda bahawa jika anda ingin mengetahui lebih lanjut, anda boleh membaca buku tertentu kerana maklumat itu datang dari buku itu“.

Dr Garry Miller meneruskan, “Ini adalah bertentangan dengan Al-Qur'an yang memberi anda maklumat dan memberitahu anda bahawa itu perkara baru!

Dan apa yang menakjubkan adalah orang-orang Mekah pada masa itu (masa inspirasi daripada ayat-ayat) yang digunakan untuk mendengar ayat-ayat dan cabaran bahawa maklumat dalam ayat-ayat adalah baru dan tidak diketahui oleh Muhammad SAW atau oleh orang-orang di masa itu, dan walaupun demikian, mereka tidak pernah berkata, "Kita tahu ini dan ia bukanlah sesuatu yang baru, dan mereka tidak mengatakan: Kita tahu di mana Muhammad datang dengan ayat-ayat ini".

Ini tidak pernah berlaku, tetapi apa yang berlaku adalah, tiada siapa yang berani untuk mengatakan bahawa dia telah berbohong kepada mereka kerana mereka tahu ia benar-benar adalah maklumat baru, bukannya datang dari minda manusia tetapi dari Allah yang mengetahui perkara ghaib pada masa lalu, masa kini dan masa depan.”

BACA INI JUGA: Sebenarnya Menangis Adalah Satu Keajaiban

-SENTIASAPANAS.COM

6 comments

  1. jika Allah ingin memberi hidayahnya, tiada siapa yg mampu menghalang dan begitulah sebaliknya

    ReplyDelete
  2. Yg baru mengenaliNya keimananya begitu tinggi ,Bagaimana pula yg segelintir sudah lama mengenaliNya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah barakahnya manusia yang memiliki ilmu. Mereka berfikir melalui akal dan bukannya perasaan..

      Delete
  3. Subhanallah... apa yg beliau nampak ttg kebenaran Al Quran mmg tak semua dapat melihatnya termasuk juga sebilangan umat Islam sendiri... Subhanallah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Begitulah apabila manusia berfikir dengan akal, pasti akan menerima kebenaran yang nyata..

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon