Monday, September 22, 2014

Smartphone Khusus Untuk Fotografi Terbaik 2014


Info Gadjet. Ditampilkan disini telefon pintar (smartphone) dengan pakej kamera terbaik dan sesuai untuk peminat fotografi.

5. Samsung Galaxy Note 3

Samsung Galaxy Note 3

Boleh menayang imej dan video yang berkualiti, melalui skrin HD penuh bersaiz 5.7 inci.

Warna cemerlang dan butiran tajam boleh dilihat pada foto yang dirakam, sama ada melalui kamera utama 13MP atau kamera hadapan 2MP.

Malah, kamera utamanya boleh merakam video yang agak baik biarpun ketika cuaca berawan dan bersalji. Foto yang dirakam pada waktu malam juga nampak tajam. Ini kerana lazimnya akan dimaksimumkan, jika cahaya kurang.

Phablet popular ini juga memiliki beberapa pilihan rakaman yang menarik seperti Drama Slot. Jadi, anda boleh merakam sejumlah imej berturut-turut dan ditayangkan secara turutan juga.

4. Sony Xperia Z2

Sony Xperia Z2

Boleh dibawa berenang hingga sedalam 1.5 meter selama 30 minit. Jadi, jika anda boleh merakam foto di bawah permukaan air menerusi butang shutter khas dan skrin sentuh.

Dilengkapi kamera 20.7 MP selain sensor termaju Exmor-RS. Teknologi foto cahaya rendah yang diterapkan turut digunakan dalam kamera digital kompak Sony.

3. Nokia Lumia 1020

Nokia Lumia 1020

Menampilkan kehebatan sensor 41MP dan ciri-ciri kamera yang disediakan. Peranti ini mampu merakam begitu banyak maklumat. Apabila mengambil foto, anda boleh melakukan zoom dengan lebih dekat selepas foto tersebut dirakam dan tahap perinciannya masih tinggi. Ciri penstabil imej optikal pula bagi mengelak gambar bergoyang.

Keseronokan bermula apabila anda mengaktifkan aplikasi (app) Pro Camera. Menerusi aplikasi canggih ini, anda boleh mengubah apa sahaja. Bermula dari ISO sehingga kelajuan katupan (shutter), white balance dan pelarasan dedahan (exposure).

Bagi pengguna biasa, ada tutorial atau panduan disediakan untuk menggunakan tetapannya.

2. Samsung Galaxy S5

Samsung Galaxy S5

Menawarkan salah satu kamera terbaik yang boleh ditemui pada telefon pintar di pasaran sekarang.

Dilengkapi sensor 16MP dan masa autofokus 0.3 saat untuk merakam perincian imej dengan sekelip mata. Ciri HDR masa nyata peranti ini membolehkan anda melihat rupa imej HDR yang bakal terhasil, sebelum anda mengambilnya.

Peranti popular ini juga dilengkapi ciri lain yang tidak kurang menariknya ialah mod Shot & More. Melalui mod ini, anda boleh merakam foto dan mengubahnya kemudian. Mod Selective Focus pula adalah sebagai pelengkap.

Jadi, mod ini boleh digunakan untuk merakam imej selain menukar fokus di antara fokus belakang dan hadapan, menonjolkan perincian bahagian babak yang gelap atau cerah.

Mod lain seperti Background Defocus dan Timeshift Burst juga disediakan. Warna foto yang terhasil agak cerah daripada hasil foto di telefon pintar lain. Dianggap lasak kerana kalis air dan debu.

1. Apple iPhone 5S

Apple iPhone 5S

Kamera utama telefon pintar yang popular di serata dunia ini dilengkapi sensor 8MP. Sensor tersebut adalah 15 peratus lebih besar daripada sensor iPhone 5 dan aperture f/2.2 lebih rendah.

Gabungan sensor dengan penstabil imej dan dual LED flash, membolehkan anda merakam gambar hebat pada cahaya rendah atau sebarang situasi.

Apple juga menambah baik aplikasi (app) dalam kamera telefon pintar ini. Selain mod HDR dan panorama, kini anda boleh merakam video gerak perlahan. Selain itu, ada mod Burst untuk membolehkan anda merakam hingga 10 bingkai (frame) sesaat.

Secara keseluruhannya, kamera telefon pintar ini boleh dianggap antara yang terbaik.

-SENTIASAPANAS.COM

6 comments

  1. woww !! best sangat !! harga pun sangat bestttttttttttttttttttt

    ReplyDelete
  2. boleh dikatakan semua phone2 kata atas..
    dpat review yang baik..dri pngguna..
    ada bjet lbih blehlah beli satu :)

    ReplyDelete
  3. Setakat ni berdasarkan kemampuan saya masih percaya samsung.. s5 tu kira ok sgt lah kan... :)

    ReplyDelete
  4. Pada saya..Samsung Galaxy S5 menjadi pilihan.

    ReplyDelete
  5. perghhh semua spec best2... dipilih... dipilih... :D

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon