Wednesday, September 24, 2014

Militan ISIS Ciptaan Amerika - Dr. Mahathir


Mahathir mengkritik Amerika Syarikat kerana tidak belajar dari kesilapan lalu dengan berulang kali cuba untuk menggulingkan kerajaan yang dipilih secara tidak demokratik.

ISIS and USA

“Secara tiba-tiba, seperti ada satu kuasa di Timur Tengah seolah-olah digerakkan oleh keinginan yag kuat untuk menubuhkan sebuah negara Islam.

“Dari mana mereka datang? Ia sama seperti Taliban yang diciptakan oleh Amerika Syarikat, “katanya dipetik dari blog chedet.cc

Mahathir menjelaskan rakyat Amerika takut dengan kebangkitan Syiah, mazhab Islam yang paling tinggi menentang Barat.

Beliau berkata selepas lebih 10 tahun pendudukan di Iraq, Amerika menyedari mereka tidak boleh tinggal di sana lagi. Oleh itu mereka memujuk majoriti Syiah Iraq untuk membentuk kerajaan dengan puak Sunni minoriti.

Tetapi Syiah mengambil keputusan untuk melucutkan Sunni daripada mempunyai peranan dalam kerajaan. Naib Presiden Sunni dituduh berkomplot terhadap kerajaan dan beliau terpaksa melarikan diri ke Turki untuk mengelakkan dari di tangkap atau dibunuh oleh kerajaan Iraq. Dan Iraq yang diperintah oleh Saddam Hussein, telah menjadi sebuah negeri Syiah.

Kemudian pemberontakan di Syria menggulingkan Bashar Assad, seorang pengikut Syiah. Amerika sentiasa mahu menggantikan kerajaan Syiah Bashar dengan kerajaan Sunni. Dengan Iraq dan Iran di bawah pemerintahan Syiah, kerajaan Syiah di Syria, seluruh Timur Tengah memihak kepada Syiah – musuh yang paling ganas di Amerika.

“Amerika melihat peluang untuk menggantikan Bashar dengan kerajaan Sunni, dengan percubaan dibuat untuk menggulingkan kerajaan Bashar.

Beliau berkata bagi memastikan ia adalah hasil daripada perang saudara di Syria, Amerika menyediakan bantuan ketenteraan dan wang untuk pemberontak Sunni di Syria untuk memastikan mereka menjatuhkan Bashar.

“Kebanyakan pejuang Sunni fanatik terhadap Syiah. Mereka mudah menerima bantuan Amerika Syarikat dan kemudian mengambil keputusan untuk menyeberang dari Syria ke Iraq untuk menggulingkan kerajaan Syiah di sana.

“Mereka mengimpikan seorang Khalifah Sunni baru untuk memerintah Sham, wilayah yang telah dibahagikan oleh British dan Perancis kepada Iraq, Syria, Lubnan dan Palestin.

“Namun, jika Sunni berjaya dalam negara Islam mereka akan membahayakan Israel dan kepentingan Amerika di rantau ini. Tiba-tiba Amerika Syarikat mendapati bahawa menumbangkan Bashar bukanlah idea yang bijak,” kata Mahathir.

Katanya, Amerika Syarikat seolah-olah tidak belajar daripada kegagalan strategi mereka yang lalu. Mereka mencipta Taliban untuk melawan Rusia di Afghanistan. Kemudiannya menjadi satu kesilapan.

“Mereka kemudian berperang ke atas Afghanistan dan Iraq yang tidak disangka-sangka boleh mendapatkan kemenangan dalam masa tiga bulan. Selepas sepuluh tahun berhabis untuk peperangan di negara-negara ini, kejayaan mereka hanya dalam mewujudkan puak pelampau Islam. Kini, mereka tidak mampu membebaskan diri daripada kedua-dua negara itu, “kata beliau.

Beliau menjelaskan bahawa Amerika cuba untuk membuat perubahan rejim di negara-negara Arab yang hanya menggugat kestabilan negara-negara itu.

Demokrasi berakhir dengan puak anti-Amerika dari kerajaan pelampau Islam dipilih. Amerika Syarikat kini mendapati dirinya terpaksa menyokong kerajaan hasil penggulingan bukan kerajaan yang dipilih secara demokratik.

“Rakyat Amerika begitu jahil tentang dunia luar Amerika. Mereka percaya apa sahaja yang kerajaan mereka lakukan adalah baik untuk Amerika. Mereka tidak akan belajar kerana media cetak dan elektronik tidak berada di bawah kawalan mereka.

“Amerika perlu banyak untuk belajar tentang hubungan luar,” katanya.

Sumber: Mynewshub.cc (link)

4 comments

  1. Sesiapa pun ada pandangan tersendiri dlm isu ini...dan mungkin apa yg dikatakan Tun Mahadhir ini benar dan mungkin juga salah...
    Namun yg pasti dalam zaman fitnah ini, hanya Al-Quran dan hadis sahaja yg mampu mengekalkan keimanan seseorang.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon