Wednesday, July 30, 2014

Hadis Membuktikan Manusia Memiliki 360 Sendi


Sebahagian besar masyarakat moden hari ini tidak mengetahui berapakah jumlah sendi di dalam tubuh manusia.

Sendi Manusia

Pada awal abad ke-21, kebanyakan ahli perubatan dan bedah tulang juga tidak mengetahui secara pasti perkara ini.

Rata-ratanya cuma menyebut secara anggaran jumlah tulang dalam kerangka manusia adalah diantara 200 hingga 300. Manakala, sekitar 100 hingga 340 pula terdiri daripada sendi.

Malah, sejumlah besar ensiklopedia dunia juga secara terang-terangan tidak mengklasifikasikan perkara itu secara terperinci.

Jumlah tepat sendi manusia sebenarnya telah lama diketahui Nabi Muhammad SAW iaitu sejak 1,400 tahun dahulu lagi.

Daripada Aishah r.a bahawasanya Nabi Muhammad SAW bersabda yang maksudnya, "Anak Adam diciptakan di atas 360 sendi tulang. Setiap 360 tulang sendi itu hendaklah diberikan sedekah setiap hari." (Riwayat Imam Muslim)

Sendi Telinga Manusia
Telinga turut mempunyai sendi.

Sebelum ini, berlaku percanggahan mengenai jumlah sebenar sendi manusia terutama berhubung pembuktian saintifik. Jadi, para sarjana tidak melihat ucapan Nabi Muhammad SAW sebagai fakta.

Hanya disekitar tahun tahun 1990an, ahli sains membuat kajian selanjutnya dan menemui sesuatu yang selama ini para sarjana terlepas pandang.

Rupa-rupanya, apabila diteliti di dalam bahagian telinga didapati alat pendengaran juga mempunyai sendi-sendi, sebanyak 10 sendi disebelah kanan dan 10 lagi disebelah kiri. Apabila dicampurkan dengan jumlah sendi sedia ada, 20 + 340, makan lengkaplah sendi manusia sebanyak 360 kesemuanya!

Berdasarkan perincian yang dilakukan, tulang belakang manusia memiliki 147 sendi, dada memiliki 24 sendi, bahagian atas tubuh dan bawah tubuh masing-masing mempunyai 86 dan 92 sendi, manakala sekitar perut pula memiliki 11 sendi.

Manusia Memiliki 360 Sendi

Tulang dan sendi merupakan dua perkara berbeza dari segi istilah perubatan. Tulang ialah rangka tubuh manusia untuk melindungi organ lembut dan sensitif. Ia bersifat keras dan boleh dirasa. Tanpanya, kita tidak dapat bergerak, duduk, berjalan dan sebagainya. Hanya dengan adanya tulang, kita boleh melakukan semua aktiviti itu.

Setiap manusia dewasa, lelaki mahupun wanita mempunyai jumlah tulang yang sama iaitu 208. Dalam tulang tersebut, terdapat banyak sendi. Sendi pula berbeza dengan tulang kerana ia merupakan tempat perhubungan tulang-tulang atau pertemuan dua ruas tulang.

Jumlahnya seperti yang disebutkan oleh Nabi dalam hadis sahih dan dibuktikan secara saintifik iaitu 360.

Sendi manusia pula secara umum dikategorikan kepada tiga jenis. Sendi pertama ialah tidak boleh bergerak seperti tengkorak. Kedua, pergerakannya terkawal dan sedikit sahaja, contohnya tulang belakang.

Manakala kategori ketiga ialah seperti mana yang diketahui ramai iaitu bergerak atau disebut sebagai sendi sinovial, cecair yang menjadikan struktur menjadi licin dan mudah bergerak. Sendi jenis ini biasanya terdapat pada bahagian bahu, siku, pergelangan tangan dan kaki, jari-jemari, lutut dan tulang belakang.

Allah menciptakan sedemikian bagi membolehkan bahagian tubuh manusia mudah bergerak dan fleksibel. Disinilah, kenapa Nabi Muhammad SAW berpesan kepada umat Islam supaya sentiasa bersyukur kepada Allah.

Bersedekah kepada tubuh

Cara bersyukur itu adalah dengan bersedekah sekurang-kurangnya sejumlah sendi (360) yang ada dalam tubuh kita pada setiap hari.

Untuk bersedekah sebanyak 360 kali setiap hari sebenarnya tidaklah susah. Ini kerana, setiap perbuatan baik dan amal ibadat seperti menolong orang, bertabih, bertahmid, tahlil, berzikir dan menyeru orang berbuat baik, setiap satu daripadanya akan dikira satu sedekah.

Oleh itu, melakukan sedekah untuk 360 tulang sendi dalam satu hari bukanlah perkara susah dan membebankan.

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon