Sunday, April 20, 2014

Unik! Hutan Buluh Paling Cantik Di Dunia


Bagi sebahagian masyarakat di Malaysia, melalui rumpunan buluh pada waktu malam merupakan pengalaman yang menyeramkan namun di Jepun, rumpun buluh dijadikan sebagai terapi untuk merawat jiwa.


Uniknya, di Jepun terdapat sebuah hutan buluh semulajadi yang sangat cantik untuk dilawati. Hutan buluh Sagona, Arashiyama yang terletak di pinggir barat daya Kyoto, menyimpan beribu-ribu batang buluh yang tersusun rapi sejak zaman dahulu kala.

Batang-batang buluh ini berada dalam satu susunan yang sangat cantik dan kemas sejak ia ditemui sekitar 700 tahun lalu.

Untuk sampai ke hutan buluh tercantik di dunia ini, pengunjung boleh mengambil kereta api di bandar Kyoto. Lebih kurang 30 minit perjalanan, anda akan tiba ke destinasi ini.

Unik! Hutan Buluh Paling Cantik Di Dunia

Terletak berhampiran kuil lama, para pengunjung yang tiba pasti akan terpegun mendengar alunan muzik semulajadi yang dihasilkan oleh pergerakan buluh apabila ditiup angin.

Bunyi desiran ini benar-benar membuatkan anda merasakan kedamaian.

Itulah tarikan paling utama hutan buluh Sagano. Apabila angin bertiup lembut, pergerakan buluh setinggi 150 kaki ini akan menghasilkan bunyi apabila bersentuhan sesama sendiri.

Unik! Hutan Buluh Paling Cantik Di Dunia

Ruang dan rongga buluh yang kosong juga memainkan peranan, seolah-olah bunyi siulan dan gabungan bunyi juga terhasil apabila angin melalui celah deretan buluh membuatkan ia seperti gesekan muzik yang sangat menenangkan jiwa.

Kelembutan alunan muzik yang dihasilkan secara semuljadi menyebabkan kerajaan Jepun menyenaraikannya dalam 100 bunyi yang dipelihara sebagai harta kerajaan.

Maka tidak hairanlah mengapa hutan buluh yang biasanya dianggap menakutkan ini mampu menarik ribuan pengunjung saban tahun.

Unik! Hutan Buluh Paling Cantik Di Dunia

Perjalanan merentasi susunan buluh ini pastinya sangat mengagumkan dengan pandangan atas bagaikan sebuah kanopi hutan tebal.

Dedaunannya yang menutupi permukaan atas hutan belantara ini menjadikan kawasan persekitaran sangat redup dan nyaman.

Mungkin kerana itulah, masyarakat Jepun menjadikan buluh sabagai satu budaya.

Unik! Hutan Buluh Paling Cantik Di Dunia

Hutan buluh Sagano yang berkeluasan 16 kilometer persegi boleh diterokai dengan berjalan kaki mahupun dengan menunggang basikal.

Panorama alamnya yang indah turut di selang-selikan dengan keunikan seni bina Jepun yang sangat kreatif.

Lihat saja trek pejalan kaki yang dibina menggunakan buluh-buluh tua, sangat mengagumkan dan mencerminkan budaya masyarakat Jepun.

Dari trek pejalan kaki hinggalah ke pagar, semuanya dimanfaatkan daripada hasil hutan ini.

Selain buluh, banyak lagi tarikan lain yang terdapat di sini. Antaranya kuil-kuil lama, perkampungan purba, gerai-gerai teh Jepun dan beberapa tinggalan sejarah lain.

Unik! Hutan Buluh Paling Cantik Di Dunia

Masa terbaik untuk melancong ke sini adalah pada musim bunga. Ketika itu, banyak bunga-bunga dari pelbagai spesis yang mekar boleh ditemui disini.

Kepelbagaian warna yang dihasilkan menambah keindahan panorama semulajadi hutan buluh ini.

Walaupun hutan Sagano telah diisytiharkan sebagai kawasan pelancongan oleh kerajaan Jepun, namun perusahaan industri pembuatan kraftangan menggunakan buluh masih dibenarkan untuk menjadikan hutan ini sebagai sumber pendapatan bahan mentah dalam menghasilkan produk mereka.

Antaranya seperti cawan, kotak, raga, alas lantai, chopstik dan pelbagai lagi hasil kreativiti lain.

Unik! Hutan Buluh Paling Cantik Di Dunia

Walaupun kawasan ini dipanggil hutan namun buluh sebenarnya bukanlah dari spesis pokok. Ia adalah daripada kumpulan rumput yang besar, fleksibel dan kuat.

Rumah-rumah yang dibina dari buluh mampu bertahan dalam serangan gempa bumi biarpun dengan kekuatan pada 9.0 skala richter.

Buluh juga adalah tumbuhan yang paling cepat dan mudah tumbuh. Kebanyakan spesis buluh boleh mencapai pertumbuhan tiga hingga empat kaki dalam tempoh 24 jam.

Hakikatnya, buluh boleh tumbuh semula dalam tempoh enam bulan selepas ia ditebang berbanding pokok yang mengambil masa kira-kira 30 hingga 50 tahun untuk membesar.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon