Tuesday, January 21, 2014

Penahanan Suami Isteri Di Sweden MEMANG MELAMPAU!


Wakil keluarga pasangan Malaysia yang ditahan atas dakwaan memukul anak kerana tidak bersolat mendakwa pihak berkuasa Sweden masih tidak membenarkan mereka menemui suami isteri itu walaupun sudah memasuki hari ke-32 direman tanpa perbicaraan.

Suami-Isteri Ditahan Di Sweden

Sumber yang tidak mahu dikenali itu mendakwa sejak ditahan 18 Disember lepas, beliau dan anggota keluarga lain cuba melawat pasangan itu di penjara Sweden namun tidak dibenarkan.

“Dia ditahan reman di penjara sejak 18 Disember 2013 sementara menunggu siasatan, begitu juga dengan suaminya. (Pada mulanya) pendengaran reman ditetapkan pada 2 Januari 2014 menerusi televisyen jadi kami tidak dapat menemui dia dan suami di penjara berasingan.

“Pendengaran reman ditangguhkan pula kepada 16 Januari, selepas itu ditangguhkan lagi selama dua minggu (akhir bulan ini),” katanya ketika dihubungi.

Azizul Raheem Awalludin dan isterinya, Shalwati Norshal, guru yang bercuti tanpa gaji, ditahan pada 18 Disember untuk membantu siasatan kerana didakwa memukul tangan seorang daripada anak mereka yang tidak bersolat.

Sumber tersebut yang bersedih dengan kejadian yang menimpa keluarga mereka berharap pihak berkuasa Sweden dapat bertimbang rasa dan membenarkan mereka melawat pasangan terbabit secepat mungkin.

Sementara itu, seorang lagi anggota keluarga terdekat yang juga enggan dikenali berkata untuk menemui empat anak pasangan itu, permohonan perlu dibuat terlebih dahulu menerusi peguam kanak-kanak terbabit di Sweden.

(Baca: Manusia Yang Menderita Kerana Penyakit Yang Luar Biasa!)

“Kami sudah pun membuat permohonan kepada pihak peguam di sana. Pihak berkuasa Sweden sudah lantik peguam untuk Encik Azizul (bapa) ada satu peguam, Shalwati (ibu) ada satu peguam, anak-anak (empat beradik) ada satu peguam.

“Ini kerana di Sweden ada dua mahkamah, satu mahkamah jenayah, satu lagi mahkamah pentadbiran, anak-anak ini di bawah mahkamah pentadbiran, kalau hendak berjumpa mesti mendapat kebenaran daripada pihak social service (Khidmat Sosial Sweden) dahulu,” katanya.

Sebelum ini, media melaporkan pihak berkuasa Sweden telah memberi kebenaran kepada wakil anggota keluarga untuk berjumpa dengan empat beradik itu, bagaimanapun beliau difahamkan pertemuan itu hanya boleh dilakukan selepas siasatan selesai dijalankan.

“Siasatan sekarang masih berjalan, jadi kami tidak dibenarkan untuk berjumpa lagi… Dia (Sweden) cakap selagi siasatan dijalankan kita tidak boleh berjumpa budak-budak itu, itu apa yang diarahkan oleh pihak berkuasa Sweden,” katanya.

Mengulas rayuan empat beradik itu supaya diletakkan dalam penjagaan keluarga Melayu Islam dari Malaysia, beliau berkata pihaknya masih belum menerima tarikh perbicaraan berhubung penjagaan kanak-kanak itu.

“Pihak berkuasa Sweden bukan boleh hantar macam itu sahaja, mereka perlu dibawa ke mahkamah, mahkamah pentadbiran yang akan buat keputusan, pada keluarga mana yang nak dihantar.

“Jadi kita masih belum dapat tarikh perbicaraan tentang custody (penjagaan) anak-anak ini di mahkamah lagi. Kita kena tunggu lagi sekarang ini,” katanya.

Sementara itu, rakyat Malaysia turut menyatakan simpati dan sokongan kepada pasangan itu melalui Twitterjaya, komuniti perbincangan dan diskusi mengenai isu semasa di hashtag #SwedenLetThemGo dan #BringThemBack, semalam.

Antaranya @klubbkiddkl, “There is no need to talk of discrimination or religion. #SwedenLetThemGo is about getting back our family, our Malaysians TOGETHER! Respect laws of other nations and how they run it. We just want Azizul and Shalwati to be reunited with their four children.

Komen lain adalah @KhairulARahmat, “Jika benar Sweden dokong hak asasi, maka satukan kembali keluarga Saudara Azizul Raheem Awalludin dan Ketua Pemuda Gerakan Nasional,Tan Keng Liang ; “Agree we should respect Sweden’s law. But sometimes, Swedish should learn humanity. Allow the kids to go back Malaysia.”

Sumber: Bernama

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon