Tuesday, December 24, 2013

"Saya Tak Percaya Pada Orang Halus, Makhluk Ghaib!"


Filem dan televisyen, cerita yang paling popular di kalangan orang Melayu ialah berkenaan dengan hantu, pelesit, orang halus dan berbagai-bagai makhluk ghaib.

Dr Mahathir

Mereka bukan sahaja suka lihat dan dengar cerita-cerita berkenaan makhluk ghaib ini tetapi mereka amat mempercayai adanya makhluk ini dan kuasa luar biasa mereka ke atas manusia.

Mereka diberi kuasa yang kadang-kadang menyamai Tuhan yang mereka sembah.

Mereka mencari jalan supaya dilindungi daripada makhluk ghaib.

Dalam usaha ini mereka kerap menggunakan doa daripada agama Islam yang mereka anuti.

Walaupun mereka percaya Allah boleh melindungi mereka tetapi kepercayaan bahawa makhluk ini juga memiliki kuasa ke atas mereka bertentangan dengan ajaran Islam yang menekankan bahawa hanya Allah sahaja yang berkuasa ke atas segala-gala yang ada di dunia dan akhirat.

Kerana percaya akan kuasa makhluk ghaib ini, mereka sering mengadakan acara yang dicampur aduk dengan agama yang kononnya boleh melindungi mereka daripada diserang oleh hantu jembalang dan orang halus.

Dalam Al-Quran tidak ada disebut berkenaan hantu dan orang halus.

(Baca: Pesanan Tersirat P. Ramlee Dalam Filem Pendekar Bujang Lapok)

Yang disebut dalam al-Quran ialah syaitan, iblis dan jin yang suka memesongkan orang Islam daripada membuat suruhan Allah.

Iblis dan syaitan boleh disangkal dengan membaca ayat-ayat tertentu yang boleh mengukuhkan semula iman dan pegangan kepada ajaran Islam.

Pada masa lampau ini, kita dapati ramai yang berusaha untuk melindungi pejabat dan hospital kerajaan daripada hantu dan orang halus.

Acara ini termasuk menanam telur, menyimbah air dan membaca doa-doa tertentu yang dikenalpasti oleh bomoh-bomoh.

Ada juga yang menanam botol air di sudut-sudut tertentu bangunan berkenaan.

Yang anehnya Mat Saleh yang tidak percaya kepada hantu dan orang halus ini tidak dikacau oleh makhluk ini.

Mereka tidak perlu jampi dan simbah air di keliling bangunan-bangunan mereka.

Saya ingin tahu daripada ulama-ulama akan kebenaran adanya hantu dan orang halus ini.

Dari mana mereka datang. Apakah kedudukan mereka dalam agama Islam.

Jika kita percaya mereka berkuasa dan kita perlu layan mereka jika ingin selamat, apakah tidak kita memperduakan Allah atau memberi kuasa kepada lain daripada Allah yang kita sembah?

Saya percaya akan kejahatan manusia dan betapa ganasnya mereka.

Tetapi saya tidak percaya dan tidak takut kepada orang halus atau lain-lain makhluk ghaib.

Saya juga tidak percaya ada cara untuk jadi kebal daripada tikaman dan peluru.

Dengan kenyataan ini akan adalah percubaan oleh orang tertentu dengan “ilmu ghaib” mereka untuk mengajar saya.

Saya cuma akan menuntut pertolongan Allah terhadap orang seperti ini.

Sumber: Chedet.cc

1 comment

  1. Hantu ni spesis yg suka kacau / ganggu org / makhluk lain, boleh jadi manusia boleh jadi jin. Spesis jin ni pulak ada kat mana mana, yg suka kacau org tu dipanggil hantu (gitu jugak manusia), cumanya kita jgn layan je la, klu dilayan lg suka diaorg (aku maksudkan diajin) kacau. So basically, aku caya hantu ni, hantu manusia dan hantu jin.
    Doktor doktor biase le, diaorg kate tu sume halusinasi je, sbb tu org melayu nampak hantu cara melayu, pocong la, pontianak la dsb; org cina pulak nampak hantu cara cina, yg lompat lompat tu, omputeh pulak nampak hantu omputeh begitulah seterusnya dgn lain lain bangsa. Yg kerasukkan tu pulak doktor doktor kate hysterical conversion, bg ubat penenang senyap le die.
    Cite cite hantu takut ngan lade itam la, ngan limau la, ngan garam la, ngan loceng la, ngan mercun la, ngan salib la, ngan tangkal la (walaupun tangkal tu ayat Quran), mmg la aku tak caya. Yg aku caya, klu kita tak layan die, lama lama die pun malas nak layan kite, dan klu kite kuat semangat, tak jadik hal mende mende ni sume.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon