Tuesday, September 10, 2013

MNLF Bantah Keganasan Dilakukan Kumpulan Misuari


Pemimpin kumpulan lebih besar dalam Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) tidak menyokong tindakan puak pimpinan Nur Misuari yang menyerang Zamboanga dan mengambil beratus-ratus orang sebagai tebusan.

MNLF, Nur Misuari

Mereka memberi jaminan kepada kerajaan Filipina bahawa MNLF terus mengiktiraf pelan damai 1996 dan tidak terbabit dalam serangan oleh pengikut Misuari.

“Kumpulan kami tidak ada kaitan dengan tindakan mereka. Kami tidak melihatnya baik untuk proses damai Mindanao,” kata Jurucakap Forum Pemimpin Kanan MNLF, Abdul Sahrin, kepada wartawan.

Forum itu dianggotai pemimpin tinggi MNLF termasuk bekas Gabenor Sulu, Yusoph Jikiri dan puluhan lagi yang bersidang minggu lalu di Zamboanga serta Gabenor Wilayah Autonomi Muslim Mindanao (ARMM), Mujiv Hataman.

Forum itu diharapkan memegang peranan untuk melaksanakan program membanteras kemiskinan penduduk Moro dalam ARMM.

Sahrin berkata, mereka juga tidak menyokong peristiharan kemerdekaan oleh Misuari baru-baru ini selepas menuduh kerajaan gagal patuh kepada beberapa fasal tertentu dalam perjanjian damai.

Bekas Timbalan Datuk Bandar Cotabato, Muslimin Sema yang mengetuai kumpulan terbesar dalam MNLF menerusi 20 puak di semua kawasan Mindanao termasuk Palawan, berkata mereka terus setia kepada gencatan senjata 17 tahun dengan Manila.

“Kami tidak akan berpaling daripada perjanjian damai selagi ada mekanisme yang boleh diterima MNLF dan kerajaan untuk dilaksanakan dan memberi kepuasan kepada kedua-dua pihak,” kata Sema kepada akhbar tempatan.

Malah, katanya, beliau sudah memberi arahan kepada semua ahli supaya tidak mengambil apa-apa tindakan sejajar dengan komitmen mereka kepada Jawatankuasa Keamanan Selatan Filipina yang dibentuk oleh Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC).

MNLF, tegasnya, menyokong resolusi secara aman jika berlaku sebarang salah faham dengan Manila mengenai pelaksanaan fasa akhir perjanjian damai.

300 penyokong Misuari dikepung

MNLF, Nur Misuari

Tentera Filipina mengepung beratus-ratus lelaki bersenjata yang membunuh kira-kira enam orang penduduk termasuk dua anggota tentera dan menjadikan 20 orang lagi sebagai tebusan di selatan Filipina hari ini, dalam usaha mereka untuk mengganggu rundingan damai antara kerajaan dan kumpulan pemisah.

Jurucakap tentera, Leftenan Kolonel Ramon Zagala berkata, tentera mengepung Zamboanga selepas antara 200 dan 300 anggota Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) memasuki enam kampung di luar bandar raya itu sebelum subuh tadi.

''Mereka cuba berarak menuju ke Dewan Bandaraya dan kami tidak boleh membenarkan perkara itu berlaku.

''Dua lelaki bersenjata telah ditangkap,'' katanya pada sidang media di Manila, hari ini.

Datuk Bandar Zamboanga, Maria Isabelle Climaco-Salazar berkata, dua anggota pasukan keselamatan dan empat orang awam terbunuh dan 1,500 orang terpaksa melarikan diri dari rumah mereka bagi menyelamatkan diri.

Presiden, Benigno Aquino mengutuk serangan tersebut dengan para penganalisis berkata, kejadian itu merupakan usaha MNLF untuk mengkhianati rundingan damai antara kerajaan dan kumpulan pemisah bagi menamatkan pemberontakan selama 42 tahun yang menyaksikan 150,000 orang terkorban.

Jurucakap Aquino, Edwin Lacierda berkata, pihak berkuasa mengambil tindakan untuk mengawal keadaan dengan cara terbaik bagi mengurangkan risiko ke atas orang awam dan mengembalikan keamanan kepada Zamboanga City secepat mungkin.

Letupan kuat kedengaran di sekitar bandar raya tersebut dan jalan-jalan lengang, manakala sekolah, kedai dan bangunan kerajaan serta lapangan terbang ditutup.

Seorang wartawan AFP melaporkan, kakitangan keselamatan bersenjata dan tentera mengawal lapangan terbang, hotel, bank dan bangunan-bangunan lain.

''Kami masih dapat mendengar bunyi tembakan. Kami tidak tahu jika ia dilepaskan oleh tentera atau MNLF,'' kata seorang kakitangan Dewan Bandar Raya, Ramon Bucoy.

Diketepikan dalam rundingan

MNLF, Nur Misuari

Sekurang-kurangnya 600 (300?) anggota Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) menyerbu bandar Zamboanga awal semalam yang mencetuskan pertempuran dengan askar menyebabkan enam maut dan 24 cedera.

Kumpulan pimpinan Nur Misuari itu juga menjadikan 300 orang sebagai tebusan menyebabkan Filipina menghantar 800 askar yang kini mengepung beberapa perkampungan sekitar Zamboanga.

Serangan ini menyusuli perisytiharan kemerdekaan bulan lalu oleh Misuari kerana tidak puas hati kumpulannya diketepikan daripada rundingan di antara Manila dan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) dengan Malaysia menjadi pengantara proses damai itu. MNLF dilaporkan menahan tebusan di beberapa kawasan padat penduduk termasuk di Sta Catalina, Sta Barbara, Lustre dan Kasanyagan, lapor Manila Bulletin dan Perbadanan Penyiaran Britain (BBC).

Seorang anggota kanan MNLF, Simin Husin, mendakwa mereka menempatkan 1,000 anggota kumpulan di sekitar Zamboanga, 300 daripada mereka berada di daerah Sta Barbara, Sta Catalina, Kasanyagan dan Rio Hondo.

*Nampaknya seperti ada pihak tertentu yang cuba menyalahkan kumpulan utama MNLF diatas serangan ganas pengikut Nur Misuari.

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon