Monday, September 02, 2013

100,000 Orang Mendaftar Untuk Menjelajah Planet Marikh!


Lebih 165,000 orang telah menghantar permohonan untuk menjadi manusia pertama menetap di Mars, yang dikenali juga sebagai planet merah, meskipun mereka tidak akan kembali lagi ke bumi.

Planet Marikh
Planet Marikh.

Jumlah berkenaan diperolehi selepas tarikh permohonan ditutup hari ini.

Meskipun ia menjual tiket sehala sahaja, namun ramai yang menunjukkan minat untuk ke planet tersebut.

Selain permohonan daripada Britain, calon dari China, Brazil, India dan Russia juga membayar purata £17 sebagai bayaran kos permohonan untuk dipilih ke Mars, yang dimulakan oleh pengasas bersama Big Brother, Paul Römer.

Menjelang 2015, angkasawan yang dipilih itu akan menjalani latihan bagi membolehkan mereka membiasakan diri dengan keadaan di planet berkenaan termasuk cara membaiki peralatan, menanam pokok dan berdepan dengan tempoh panjang hidup dalam keadaan terpencil.

Pasukan ke Mars itu akan beroperasi pada 2021 dan mereka akan dibekalkan dengan oksigen, air dan elektrik.

Kumpulan pertama yang berlepas ke Mars akan mengambil masa perjalanan selama tujuh hingga lapan bulan.

Dalam pada itu, pakar kejuruteraan angka lepas, Dr Adam Baker, menyifatkan projek berkenaan sebagai satu publisiti semata-mata.

``Ada beberapa isu melibatkan keadaan di Mars termasuk radiasi. Ia tidak mempunyai paras atmosphere untuk melindungi seseorang daripada sinaran solar, habuk dan kesan toksid kepada badan.

``Kita tidak mengetahui dengan mendalam mengenai perkara itu,’’ katanya.

Namun Dr. Adam berkata, cabaran terbesar ialah mencari individu yang sanggup ke sana dan tidak pulang ke bumi lagi. -Mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon