Monday, August 26, 2013

Tandas Mewah Ala-ala Jepun "Washlet" Meletup


Sebuah tandas mewah ala Jepun atau “washlet” yang dibeli satu keluarga di Dongguan, wilayah Guangdong meletup baru-baru ini.

Keadaan tandas ala Jepun milik keluarga Liu yang meletup.

Akhbar Southern Metro Daily semalam melaporkan, keluarga Liu bernasib baik kerana tiada di rumah ketika kejadian berlaku.

Mereka yang pulang kira-kira jam 9 malam mendapati pangsapuri mereka mempunyai kesan abu dan bau terbakar yang datang dari arah bilik air.

“Saya membuka pintu dan dalam rumah diselubungi asap hitam dengan bau plastik terbakar. “Saya berundur kerana tidak tahan dengan bau hangit itu,” kata isteri Liu. Bilik air di kediamannya rosak teruk dengan dipenuhi jelaga dan sisa tandas yang meletup itu.

Polis menganggarkan tandas elektronik itu meletup antara jam 6 petang hingga 9 malam. Keluarga itu juga bernasib baik kerana letupan menyebabkan paip air bocor dan secara tidak langsung memadamkan api sebelum ia sempat marak.

Siasatan awal mendapati kerugian dialami keluarga itu akibat letupan tandas itu ialah 300,000 yuan (RM161,881). Syarikat Dongpeng yang mengeluarkan tandas itu mendakwa model dimiliki keluarga Liu tidak lagi dikeluarkan.

“Kejadian sedemikian tidak pernah berlaku,” kata jurucakap syarikat itu. -Agensi

Apa sebenarnya tandas mewah Jepun?


Inovasi dalam tandas Jepun moden sebenarnya di tempat duduk. Tandas mewah Jepun adalah tandas elektrik dengan kerusi semburan air untuk membersihkan kawasan kemaluan seorang wanita. Semburan air dimulakan oleh panel kawalan jauh yang melekat pada tempat duduk tandas.

Di samping itu, tempat duduk tandas juga didatangkan dengan loceng dan wisel: kerusi panas dan semburan, sensor tekanan hanya diaktifkan apabila seseorang duduk di atasnya, pengering, sensor gerakan untuk membuka tudung apabila seseorang berjalan di dalam bilik, keupayaan untuk bersuara, hampir dengan ciri-ciri yang sangat moden yang anda tidak mampu bayangkan sebenarnya.


Jika terdapat gangguan kuasa, pengguna masih boleh menggunakan kertas tandas dan menyiram ia seperti tandas biasa.

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon