Friday, July 26, 2013

George Alexander Louis Gabungan Tiga Nama Tradisional Diraja


Pewaris takhta diraja Britain, Putera William dan isterinya, Kate Middleton menamakan bayi lelaki mereka George Alexander Louis, gabungan tiga nama tradisional diraja, kata pejabat William kelmarin.

Putera William dan Kate Middleton menamakan anak 
lelaki mereka sebagai George Alexander Louis.

Istana Kensington dalam satu kenyataan berkata, bayi yang merupakan pewaris ketiga takhta diraja Britain itu akan digelar Prince George of Cambridge.

Sejumlah penerima taruhan sebelum ini pernah menjangkakan tiga nama tersebut digunakan dan pengumuman itu dikatakan agak cepat.

Pengumuman nama pewaris pertama takhta Britain, Putera Charles yang juga bapa William mengambil masa sebulan dan seminggu untuk William.

George pernah menjadi nama enam pemerintah Britain terdahulu.

Nama tersebut digunakan oleh bapa Ratu Elizabeth II, Raja George VI yang memerintah dari tahun 1936 hingga 1952.

Alexander atau digelar Alexandra bagi wanita merupakan gelaran untuk permaisuri. Ia juga merupakan nama permaisuri Raja Edward VII pada permulaan abad lalu.

Louis pula salah satu nama William.

Putera George yang juga anak sulung pasangan diraja itu dilahirkan pada Isnin lalu di Hospital St. Mary, Paddington, barat London.

William dan Kate yang kedua-duanya berusia 31 tahun kelmarin meluangkan masa di kediaman ibu bapa Kate di Bucklebury, selatan England.

-Reuters

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon