Saturday, June 22, 2013

Tradisi Mengarut Berkahwin Dengan Kanak-kanak Bawah Umur


Para lelaki normal, bujang atau duda, tentu ingin mendapatkan isteri yang lebih muda dan masih perawan. Namun, tradisi yang berlaku di beberapa negara seperti Yaman dan Afganistan, memperlihatkan kelakuan kaum Adam di sana yang sangat keterlaluan.


Mereka bukannya mencari gadis remaja untuk dijadikan isteri, tetapi menyasarkan kanak-kanak di bawah usia 10 tahun, malah 5-6 tahun, untuk dijadikan pasangan hidup.

Walaupun kelihatan cantik pada pandangan, namun secara lahiriah belum ada yang menarik dengan kanak-kanak ini. Payudara dan punggung pun belum terbentuk.

Seperti dilaporkan majalah National Geographic, saban tahun, 10-12 juta gadis dipaksa menikah sebagai tradisi dan cara menyelesaikan kemelut keluarga. Biasanya, upcara pernikahan berlangsung tengah malam atau dinihari supaya tidak diketahui polis.

Seperti pengalaman yang dialami Rajani, 5 tahun, dari Rajashtan, India, yang tertidur ketika hendak dinikahkan. Dia terpaksa dipangku oleh pakciknya ke tempat pernikahan dengan calon suaminya yang baru berumur 10 tahun.

Lain pula dengan gadis cilik dari Yaman bernama Ayesha, 10 tahun. Dia begitu ketakutan ketika melihat calon suaminya yang berusia setengah abad.

"Tiap hari dia menelefon saya dan menangis", ujar adiknya Fatimah.

Ayesha dan suaminya tinggal di sebuah desa, dua jam perjalanan dari rumah orang tuanya.

Dunia pernah dikejutkan dengan kisah Nujood Ali yang lari dari rumah suaminya kerana dipaksa bernikah.

Dia memohon kepada mahkamah untuk bercerai dengan suaminya yang berumur 30-an. Dan dia berjaya.

Sekarang, dia kembali bersekolah dan tinggal dengan orang tuanya. Kisah Nujood telah dibukukan dan telah diterjemahkan  ke dalam 30 bahasa dengan tajuk 'I Am Nujood, Age 10 and Divorced'.


Selain kehilangan masa kanak-kanak mereka, gadis-gadis ini juga berisiko kehilangan nyawa ketika melahirkan anak. [Sumber]

Edited by SP

1 comment

  1. budak kat sana tak nak kawen awal, budak2 kat sini. bru belasan dah ber papa mama. jauh2la diri ni dlm kalangan camtu.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon