Wednesday, June 05, 2013

Panas! Inilah Mesej Melissa Gooi Menghina Sultan Sehingga Di Tangkap Polis


Seorang wanita yang menggunakan nama Melissa Gooi di laman sosial Facebook yang didakwa mengeluarkan kenyataan menghina Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah baru-baru ini, ditahan semalam.


Wanita berusia 32 tahun itu ditahan di Taman Nirwana, dekat Ampang, Selangor pada pukul 9.30 pagi.

Menurut Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh, wanita itu ditahan di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948.

Tambahnya, polis turut mencari empat individu lain iaitu Weennee Tan, Shuh Chien Loo, Hun Keat Wong dan Carol Tay bagi membantu siasatan," katanya dalam satu kenyataan semalam.

Difahamkan, keempat-empat individu itu dicari setelah memuat naik komen yang didakwa menghina Yang di-Pertuan Agong pada salah satu status Facebook milik Melissa Gooi.


Status dan komen terbabit tersebar meluas di internet sehingga mendapat bantahan ramai pihak menerusi laporan polis yang dibuat kerana didakwa biadab serta tidak menghormati Yang di-Pertuan Agong.

Sebelum ini, Gooi dan rakan-rakannya dikatakan menulis kata-kata penghinaan di laman sosial berkenaan ketika Yang di-Pertuan Agong bertitah yang disiarkan secara langsung di Radio Televisyen Malaysia (RTM).

Dalam titah ucapan itu, Seri Paduka mahu rakyat negara ini akur dengan keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 yang ditentukan mereka sendiri.

Berikutan itu, berpuluh-puluh laporan polis dibuat di samping mencetuskan bantahan orang ramai.

Blogger Popular Hina YDP Agong


Begitu juga yang berlaku kepada seorang blogger popular, Effi Obefiend, penulis Blog Serius dimana beliau dengan beraninya telah mengutuk dan menghina kedaulatan Yang di-Pertuan Agong dari Twitternya.

Dalam keratan Twitter Obefiend, dia seakan-akan telah menyamakan YDP Agong "sebagai anjing" dan patung kerajaan.

Dibawah adalah gambar keratan Twitter Effi Obefiend yang menghina YDP Agong.


Namun sehingga kini belum ada sebarang tangkapan dibuat.

-SP

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon