Sunday, June 23, 2013

Mesin Penggelek Karipap Berjaya Dicipta


Malaysia mempunyai pelbagai jenis kuih tradisi. Salah satu daripada kuih yang digemari oleh rakyat Malaysia adalah karipap.

Mesin Autotronic - www.zulldesign.com.my

Namun begitu, cara pembuatannya agak rumit kerana karipap adalah kuih yang mempunyai corak yang tersendiri.

Pembuatan kuih karipap kebiasaannya memerlukan tenaga kerja yang banyak.

Selain itu, pembuatan kuih ini juga memerlukan penelitian terutama sekali dalam kerja mencanai tepung atau doh.

Doh yang dicanai tidak boleh terlalu tebal dan terlalu nipis kerana ia boleh mengubah tekstur dan rasa sebenar kuih tersebut.

Kebanyakan pelanggan yang membeli produk makanan akan melihat bentuk atau rupa makanan tersebut. Oleh itu, kekemasan rupa sesuatu produk itu haruslah dititik beratkan oleh setiap peniaga dalam memastikan produk mereka akan lebih digemari.

Kekemasan kuih karipap terletak pada corak atau bunganya dan juga ketebalan yang sama bagi setiap kuih.

Dalam menyelesaikan masalah ini, Zull Design Autotronic (ZDA) telah muncul dengan idea baru bagi membantu para pengusaha makanan untuk mendapatkan kuih karipap yang lebih kemas.

Penghasilan mesin penggelek karipap oleh ZDA sedikit sebanyak dapat membantu para peniaga dalam menjimatkan tenaga kerja yang ramai.

Kawalannya secara automatik membolehkan peniaga lebih fokus terhadap membentuk corak di bahagian tepi karipap.

Seperti yang dinyatakan dalam keluaran-keluaran sebelum ini, ZDA tidak mempunyai mesin yang sedia ada atau telah siap, sebaliknya penghasilan mesin bergantung kepada tempahan.

Penciptaan mesin biasanya bergantung kepada keperluan dan kehendak pelanggan itu sendiri. Cara tersebut dapat membantu pengguna untuk menempah mesin yang diperlukan mengikut modal atau kemampuan mereka.

Oleh itu harga bagi setiap barang keluaran ZDA adalah tidak tetap dan bergantung kepada keperluan dan kehendak pengguna terhadap spesifikasi mesin tersebut.

-Utusan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon