Wednesday, June 26, 2013

Kenapa Kaum Cina Menjauhi Perhimpunan Black 505?


Ramai yang mempersoalkan penyertaan kaum Cina yang amat hambar dalam himpunan Black505 Sabtu lalu. Sedangkan, sebelum ini merekalah yang menjuarai siri-siri himpunan Blackout di mana hampir 95% dari peserta adalah dari kaum itu.


Namun, entah kenapa dalam siri kemuncaknya iaitu Black505, hanya 4% dari kaum itu yang kelihatan.

Walaupun Lim Kit Siang turut berada di himpunan, tetapi nampaknya beliau tidak turut mengerah penyokong-penyokong DAP untuk turun. Atau mungkin juga arahan beliau sudah tidak lagi dipedulikan.

Sebenarnya, terdapat beberapa alasan yang menyebabkan kaum Cina menghindari himpunan Black505, selain mengelak jerebu.

Antaranya, kaum Cina baru sahaja tersedar bahawa Ketuanan Cina adalah angan-angan yang tidak masuk akal kerana mereka berada di bumi milik Melayu. Mereka juga baru sahaja tersedar bahawa keangkuhan mereka tidak akan membawa mereka ke mana-mana.

Oleh itu, mereka kini berada dalam keadaan terpinga-pinga sementara mencari titik ketenangan untuk mengatur langkah semula. Mereka sedang mencongak-congak untung rugi antara menyokong pembangkang dan juga kerajaan.

Walau apapun, yang pasti, mereka bukan mencari kebenaran tetapi hanya mengambilkira untung untuk mereka – bukan untuk negara.

Justeru, buat masa ini mereka melihat tiada untungnya menyokong pembangkang kerana PRU telah pun berlalu dan pembangkang telah kalah. Pilihan terbaik ialah memencilkan diri sementara.

Selain itu, kaum Cina juga gusar dengan serangan balas kaum Melayu melalui boikot barangan dan perniagaan mereka. Sekiranya mereka ‘menunjuk muka’ di himpunan Black505, ia pasti akan meningkatkan lagi sentimen permusuhan kaum Melayu terhadap mereka dan ini pasti akan lambat laun menjejaskan periuk nasi mereka.

Kaum Cina juga sebenarnya sudah mulai serik dengan Anwar. Keganasan yang berlaku dalam BERSIH 3.0 masih lagi menghantui mereka.

Dalam himpunan yang dijanjikan akan berlaku secara aman itu, Anwar jelas telah mengarahkan peserta demonstrasi untuk merempuh halangan polis bagi mencetuskan rusuhan.

Kaum Cina pada ketika itu baru tersedar bahawa mereka telah ditipu oleh Anwar dan mula lari lintang pukang, enggan terlibat dalam keganasan.

Oleh itu, mereka tidak berani lagi untuk menyertai himpunan ‘aman’ anjuran Anwar di jalanraya.

Kaum Cina juga terkenal dengan hidup yang bertuhankan wang dan amat takut dengan kematian. Maka tidak hairanlah mereka enggan menyertai himpunan yang tidak mampu menjamin keselamatan diri dan nyawa mereka.

Lebih-lebih lagi apabila terdapat isyarat dari PAS untuk berjihad yang difaham mereka membawa makna ‘berperang sehingga mati’.

Nampaknya, niat Husam Musa untuk menaikkan semangat orang-orang PAS menyebabkan DAP pula yang kecut perut.

Akhir sekali, kita tidak boleh menolak kemungkinan bahawa kaum Cina sudah merasai bahawa membantah PRU-13 adalah satu usaha yang sia-sia apabila semua pembohongan yang mereka cipta, iaitu mengenai ‘blackout’ mahupun pengundi hantu dari Sabah dan warga Bangladesh, telah terdedah luas.

Bertitik-tolak dari situ, semua rakyat kini tahu betapa kaum Cina begitu rasis dengan menyerang mereka yang berkulit gelap sebagai pengundi hantu.

Rakyat juga telah menyaksikan bagaimana jahatnya Red Bean Army dari kaum Cina menyebarkan penipuan, hasutan dan kebencian yang melampau-lampau.

Kesemua yang berlaku ini benar-benar mendedahkan sifat sebenar kaum Cina yang busuk hati sehinggakan isu kelemahan dakwat kekal juga tidak mampu membantu menutup segala taktik kotor mereka.

Justeru, tidak hairanlah jika kaum Cina malu untuk meneruskan bantahan terhadap keputusan PRU-13.

Berdasarkan semua fakta ini, maka kerana itulah Black505 hanya menyaksikan puak-puak tegar PAS dan PKR yang tidak mampu menganalisis fakta sahaja yang terkinja-kinja dan sanggup berkhemah di dalam jerebu demi suatu apa yang mereka sendiri tidak tahu.

-Mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon