Saturday, May 25, 2013

Kereta Terhumban Dalam Sungai Jambatan Runtuh Di Washington


Sebahagian jambatan empat lorong merentasi sebatang sungai di pedalaman utara bandar raya Seattle, Amerika Syarikat (AS) runtuh kelmarin, menyebabkan sejumlah kenderaan dan orang ramai terhumban ke dalam air, kata pihak berkuasa.

Kereta Terhumban Dalam Sungai Jambatan Runtuh Di Washington
Sebahagian jambatan lebuh raya Interstate 5 yang runtuh ke 
dalam Sungai Skagit di negeri Washington kelmarin.

Jurucakap polis negeri Washington, Mark Francis berkata, jambatan di lebuh raya Interstate 5 yang merentasi Sungai Skagit di antara bandar Mount Vernon dan Burlington yang terletak 90 kilometer ke utara Seattle itu runtuh sekitar pukul 7 petang (waktu AS).

"Saya diberitahu terdapat kenderaan dan orang ramai yang terjatuh ke dalam sungai. Setakat ini saya belum pasti jika ada kecederaan berlaku," katanya.

Akhbar Seattle Times melaporkan bahawa tiga orang telah diselamatkan dari dalam sungai tersebut.

Kata Francis, punca kejadian masih disiasat tetapi menurutnya, jambatan tersebut runtuh semasa hujan lebat.

Menurut Pangkalan Data Jambatan Kebangsaan AS, jambatan berkenaan dibina pada 1955 dan menjadi laluan utama kenderaan yang berulang-alik antara Seattle dan Vancouver di Kanada.

Nahas itu berlaku hampir enam tahun selepas sebuah lagi jambatan runtuh di Minnesota, sekali gus menimbulkan kebimbangan berhubung tahap keselamatan infrastruktur di AS.

Pada Ogos 2007, kira-kira 305 meter bahagian jambatan I-35W di Minneapolis runtuh ke dalam sungai Mississippi ketika orang ramai pulang dari tempat kerja.

Sejumlah kenderaan terhumban ke dalam sungai dengan menyebabkan 13 orang terbunuh, manakala 145 yang lain cedera.

-Reuters

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon