Friday, March 15, 2013

Satu-satunya Buaya Yang Menggunakan Ekor Palsu


Mr Stubbs menjadi buaya pertama di dunia mendapat ekor tiruan selepas ekornya kudung digigit oleh buaya lain dalam satu pergaduhan.


Dengan mendapat ekor tiruan itu, ia memboleh buaya yang diberi nama Mr Stubbs kembali berenang dalam air.

Pembedahan menyambung ekor tiruan itu yang dibuat dengan campuran getah dan silikon itu dijalankan di Herpetological Society di Phoenix, melibatkan kos berpuluh ribu ringgit.

Menurut anggota Herpetological Society, Russ Johnson, Mr Stubbs masih muda ketika binatang berkenaan terlibat dalam pergaduhan dengan buaya lain, menyebabkan ia menjadi mangsa.

“Ekor umpama nyawa kepada seorang buaya, tanpanya ia tidak boleh berenang dan bergerak dalam air,’’ katanya.

Menurut Johnson, Mr Stubb ditemui bersama 32 buaya yang lain dalam sebuah trak ketika trak berkenaan yang dalam perjalanan ke Arizona ditahan pihak berkuasa.

Ia kemudiannya diserahkan kepada Herpetological Society yang mempunyai 1,500 binatang reptilia.

“Apabila kami meletakkan Mr Stubb dengan buaya lain, kami dapati ia tidak boleh masuk ke dalam air yang dalam,’’ katanya.

Menyedari binatang itu memerlukan ekor baru, maka sepasukan pakar reptilia diketuai Justin Georgi, dari Center for Orthopedic Research and Education telah dipanggil bagi membantu.

Acuan ekor tiruan itu dibuat sama saiz dengan buaya sebaya Mr Stubbs.

“Salah satu perkara menarik mengenai Mr Stubbs ialah ia dapat membiasakan diri dengan cepat, dengan ekor tiruan berkenaan dan mula bergerak dan berenang seperti buaya normal yang lain.

“Sepanjang tempoh 60 tahun umurnya, Mr Stubbs memerlukan penggantian ekor tiruan sebanyak 40 kali,’’ kata Johnson.

-Daily Mail

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon