Friday, February 01, 2013

WSJ Diserang Penggodam Tentera Siber China


Penggodam daripada China telah menyusup sistem komputer Wall Street Journal (WSJ), serangan kedua dilaporkan pada outlet berita utama Amerika Syarikat (AS) itu.


Journal berkata, penggodam cuba untuk memantau liputan di China.

The New York Times melaporkan bahawa penggodam China "berterusan" menembusi sistem sejak empat bulan lepas.

Beijing telah dituduh oleh beberapa kerajaan dan syarikat dalam menjalankan pengintipan siber selama bertahun-tahun.

Bagaimanapun Kementerian Luar China menolak tuduhan New York Times sebagai "tidak berasas" dan "benar-benar tidak bertanggungjawab".

"China adalah juga mangsa serangan penggodaman. Undang-undang Cina jelas melarang serangan penggodaman, dan kita berharap pihak-pihak yang berkenaan mengambil sikap bertanggungjawab mengenai isu ini," kata jurucakap Hong Lei.

Penerbit WSJ, Dow Jones & Co, mengeluarkan satu kenyataan pada Khamis berkata, serangan penggodaman yang berkaitan liputan China adalah "satu isu yang berterusan."

"Bukti menunjukkan bahawa usaha penyusupan sasaran pemantauan liputan Journal China, dan tidak satu cubaan untuk mendapat kelebihan komersial atau salahnya maklumat pelanggan," kata jurucakap akhbar.

"Kami akan terus bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa dan pakar keselamatan luar, mengambil langkah-langkah yang menyeluruh untuk melindungi pelanggan, pekerja, wartawan dan sumber," ujar beliau dipetik laporan BBC.

WSJ katanya, telah selesai membaik pulih rangkaian untuk meningkatkan keselamatan.

Sementara itu, New York Times berkata, serangan ke atas sistem itu bertepatan dengan laporan penyiasatan ke atas dakwaan bahawa keluarga Perdana Menteri China Wen Jiabao telah mengumpulkan kekayaan berbilion-bilion dolar.

Ia berkata, pakar telah mendapati bahawa serangan "bermula dari komputer universiti yang sama digunakan oleh tentera Cina untuk menyerang ketenteraan Amerika Syarikat pada masa lalu."

Beijing telah dituduh oleh beberapa kerajaan, syarikat-syarikat asing dan organisasi menjalankan pengintipan siber yang luas selama bertahun-tahun, cuba untuk mengumpul maklumat dan untuk mengawal imej China.

[Sumber}

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon