Saturday, February 23, 2013

Mark Zuckerberg Lancar Hadiah Sejarah Baru Sains Bernilai USD$3 Juta


Pengasas Google dan Facebook (FB) serta pasangan mereka sepakat memperkenal hadiah paling tinggi dalam sejarah sains iaitu dua kali ganda daripada anugerah Nobel.


Pencipta Facebook, Mark Zuckerberg dan isterinya, Priscilla Chan, serta pengasas bersama Google, Sergey Brin dan isterinya, Anne Wojcicki setuju melancarkan Hadiah Sejarah Baru Sains bernilai AS$3 juta (RM9 juta).

Mereka diminta memperkenal anugerah itu oleh tokoh kapitalis, Yuri Milner, yang memberi idea itu berdasarkan hadiah fizik yang diperkenalkannya tahun lalu.

Majlis mengumumkan kemenangan penerima tidak akan diadakan tetapi pemenang tahun ini dari Amerika Syarikat, Itali, Jepun dan Belanda akan memilih pemenang pada masa depan dan mereka dijangka memberi syarahan dan wawancara sepanjang 2013.

Setiap tahun, orang yang menang hadiah itu akan menyertai jawatankuasa pemilih yang sentiasa bertambah untuk memilih pemenang tahun akan datang.

Tiada had mengenai berapa ramai yang berkongsi hadiah, berbeza dengan anugerah Nobel yang mengehadkan kepada tiga pemenang.

–AGENSI

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon