Tuesday, February 19, 2013

Batu Angkasa Jatuh Di Chelyabinsk Dijual RM31,000!


Sekumpulan saintis menemui cebisan batu angkasa yang terhempas di pinggir Chelyabinsk minggu lalu dan setiap satu daripadanya dijangka boleh dijual sehingga RM31,000.


Pakar menjalankan pencarian di lubang seluas 15 meter di tasik beku di Urals dipercayai terhasil akibat hentaman meteorit itu. Selepas tiga hari menyelidik, mereka menemui cebisan batu mempunyai medan magnet kuat serta memancarkan kesan radiasi tinggi luar biasa.

Kata sumber, kedua-dua ciri itu petanda kuat cebisan itu datang dari angkasa lepas.

Gambar cebisan itu mula muncul di laman sesawang iklan ringkas Russia, Avito.Ru dan didakwa diperoleh dari sekitar kawasan Chelyabinsk.

Seorang pengguna laman sesawang itu menawarkan cebisan itu pada harga lebih RM31,000 manakala seorang lagi sedia menjual 18 kepingan batu itu pada harga RM53 setiap satu.

Menurut laporan, penduduk Chelyabinsk kini memungut batu-batuan di jalan yang diharap cebisan meteorit itu.

Bagaimanapun, bukan semua mahu menjualnya.

Seorang wanita berkata, tiada sebab untuk dia menjual cebisan meteorit berkenaan.

“Saya tidak hidup kaya-raya sebelum ini. Justeru, mengapa mahu mula hidup mewah sekarang?” katanya.

Kira-kira 1,200 orang cedera apabila meteorit terhempas di wilayah tengah Russia itu Jumaat lalu selain merosakkan tingkap 900 sekolah dan hospital, selain merosakkan 100,000 rumah. Meteorit itu terhempas di kawasan tidak berpenghuni tatkala penduduk Chelyabinsk panik melihat langit mereka berkilauan ketika objek itu terbang melintasi wilayah didiami 1.13 juta orang itu.

Sehari kemudian, penyelam mencari kesan meteorit, tetapi gagal mendorong sesetengah saintis mempersoalkan sama ada lubang besar itu terhasil akibat hentaman objek itu.

-myMetro

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon