Thursday, January 17, 2013

Mahathir Mengaku Luluskan Pemberian Kad Pengenalan Kepada Pendatang Asing


Tun Dr Mahathir Mohamad petang ini mengaku meluluskan kad pengenalan kepada pendatang asing di Sabah di era pentadbirannya tetapi semua dibuat berdasarkan undang-undang.


Bekas Perdana Menteri itu berkata, beliau bersedia pada bila-bila masa jika dipanggil menjadi saksi di RCI mengenai pendatang asing di Sabah yang bersidang sekarang.

Mahathir berkata selagi seseorang individu tersebut memenuhi syarat seperti fasih bertutur dalam bahasa Melayu dan menetap di Malaysia mereka berhak untuk mendapat status sebagai rakyat Malaysia.

“Semasa saya jadi perdana menteri memanglah saya berkuasa menentukan pelaksanaan dasar kerajaan.

“Kerajaan menerima warga asing jadi warganegara jika memenuhi syarat tertentu malahan mereka yang berada disana bukan satu dua hari tetapi sudah 20-30 tahun dan mereka bercakap bahasa Melayu, berhak jadi rakyat Malaysia ” kata Mahathir semasa memberi maklum balas terhadap kenyataan saksi inkuiri Suruhanjaya Di Raja RCI berkenaan pendatang haram yang mengatakan pentadbirannya terlibat dalam pemberikan kad pengenalan di Sabah pada 1993-1994.

Dr. Mahathir walaubagaimanapun mengakui terdapat pihak yang tidak senang dengan langkah pemberian kewarganegaraan tersebut tetapi menyatakan langkah tersebut dilakukan mengikut undang-undang.

“Jadi masalahnya ialah apabila ada orang tidak senang bila ada yang jadi rakyat Malaysia walaupun individu tersebut sudah lama menetap di Malaysia itu yang timbul masalah.

“Saya akui saya bagi kewarganegaraan di zaman pentadbiran saya ada diberikan ” tambah Mahathir.

Tun Dr Mahathir mengingatkan rakyat bahawa Tunku Abdul Rahman telah memberi lebih satu juta kerakyatan di Semenanjung selepas merdeka tetapi tiada siapa persoalkan.

Sumber: mynewshub.cc

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon