Tuesday, January 01, 2013

Info Fakta Menarik Dunia #1/2013


Suhu inkubasi bagi sarang penyu adalah faktor utama penentu kepada jantina sesekor penyu itu. Bagi suhu yang lebih panas, kemungkinan untuk penetasan penyu betina adalah lebih tinggi.


Walaupun negara Botswana hanya mempunyai kira-kira 2 juta penduduk, namun ia adalah negara kedua paling tercemar di dunia yang berpunca daripada kebakaran liar dan pencemaran akibat industri mineral.


Coklat bukan sekadar sejenis makanan ataupun kandi tapi sejarah membuktikan bahawa biji koko yang muncul di hutan Amerika Tengah pernah digunakan sebagai unit monetari untuk membayar cukai pada zaman pemerintahan Aztec pada tahun 1,000 Masehi.


Bangunan Esplanade yang mempunyai bentuk yang agak pelik yang terdapat di Singapura turut diberi nama gelaran 'The Durian' oleh penduduk tempatan kerana bentuknya seolah-olah buah durian.


Belon-belon getah pertama di dunia sebenarnya telah dicipta oleh Profesor Michael Farady pada tahun 1824 untuk kegunaan eksperimennya sendiri berkaitan hidrogen di Royal Institution di London.


Menurut jangkaan para saintis, terdapat antara 5 juta hingga 100 juta spesis unik tumbuhan dan haiwan yang ada di muka bumi ketika ini namun hanya kira-kira 2 juta daripada spesis-spesis ini yang telah dikenalpasti.


Adalah dikatakan Menara Eiffel akan dicat bagi setiap 7 tahun yang berlalu.


Beruang-beruang panda hanya berevolusi sekali setiap tahun dan hanya subur untuk tempoh dua hingga tiga hari dalam tempoh tersebut.


Sukan luncur air ataupun 'heenalu' telah dicipta oleh orang-orang Polynesia yang mula-mula sekali menetap di Hawaii. Pada ketika itu, luncur yang digunakan oleh mereka dikatakan adalah seberat 150 paun dan sepanjang 20 kaki.


-Sentiasapanas.blogspot.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon